Week 1: Sesam-hoisinkip met broccoli

Vorige week hebben we van ons eerste heerlijke gerecht mogen genieten. Het oorspronkelijke recept komt uit Allerhande nummer 4 van 2013, ik heb hem iets aangepast. Voor 4 personen heb je nodig:

– 5 cm verse gember, geraspt (ik heb hem van te voren ook geschild)
– 75 ml hoisin woksaus
– 3 el ketchup
– 2 tenen knoflook (officieel fijngesneden, maar wat een gedoe dus ik pers de knoflook)
– 1 el honing
– 2 el sesamzaad
– 400 gram kipfilet
– 3 el zonnebloemolie
– 300 gram noedels
– 600 gram broccoli, in roosjes

Ons goede voornemen liep al bijna in de soep, want voor dit gerecht had ik hoisin woksaus nodig. Na drie keer voor een beperkt woksauzenschap te hebben gestaan vond ik het bij de vierde supermarkt gelukkig wel.

Image

Toen kwam het tweede obstakel, de gember. Dit was de eerste keer dat ik verse gember gebruikte en tja, wat is dan 5 centimeter? Ik had twee stronken gember. De ene met een doorsnee van 1 centimeter, de ander met een doorsnee van zo’n 5 centimeter. 5 centimeter van de ene of de andere wortel afsnijden maakte dus nogal wat uit. Uiteindelijk heb ik maar wat gerooid. Ik denk dat ik van de dikke wortel ongeveer 3 cm heb afgesneden.

Image Image

De hoisinsaus meng je met de gember, knoflook, honing, ketchup en sesamzaad. Schep de kip er in om, dek het af en laat het in de koelkast 45 minuten marineren. Leer van mijn fout en begin ruim op tijd!

Image Image

Als de 45 minuten om zijn laat je de kip iets uitlekken en bewaar je de marinade. Verhit de olie in een wok en bak de kip in ongeveer 8 minuten gaar. Een schort is aan te raden, want het spat als een gek als je de kip in de wok doet. Ondertussen kook je de noedels volgens de aanwijzingen op de verpakking. De broccoli kook je 5 minuten en giet je vervolgens af. Doe de marinade weer bij de kip en laat het 2 minuten zachtjes koken. Schep de noedels, kip en broccoli in een bord. Eet smakelijk!

Image

2 Comments

Geef een reactie

