Week 4: Mediterrane broodpizza

Deze week een simpel, snel en wederom heerlijk gerecht. Dit maal uit de Boodschappen nummer 2 van 2012. Voor dit hoofdgerecht voor twee personen heb je nodig:

– 2 el olijfolie
– 1 (rode) ui
– 200 gram sperziebonen (vers of diepvries)
– 250 gram runderreepjes
– 1 tl kaneel
– 200 ml Mexicaanse tomatensaus of hot ketchup
– 1 focaccia- of ciabatta afbakbrood
– 200 gram mozzarella, in plakken
– 1 tl gedroogde oregano

Wat ik anders heb gedaan:
– ik had nog gewone ketchup in de koelkast liggen, dus ik had geen zin om een andere te kopen. Het was niet helemaal 200 ml, dus heb ik het aangevuld met hot salsa dipsaus.

IMG_20140120_173921

Voor dit gerecht heb je een oven met grillfunctie nodig. Verhit deze alvorens je met de rest begint tot ongeveer 200°C. In het recept stond geen temperatuur, dus hebben we temperatuur die op de verpakking van het ciabattabrood stond maar aangehouden. Snijd de ui fijn en haal de puntjes van de sperziebonen af (behalve als je diepvriessperziebonen hebt natuurlijk). Verhit olie in een wok en zet de sperziebonen op het vuur, kook ze 2 minuten en giet ze af. Fruit de ui zodra de olie heet is. Doe dan de runderreepjes bij de ui in de wok en roerbak ze 2 minuten. Schep de sperziebonen bij de runderreepjes, bak ze 2 à 3 minuten mee en strooi de theelepel kaneel erbij.

Afbeelding Afbeelding

Snijd de ciabatta (of focaccia) horizontaal doormidden en verdeel de tomatensaus over beide helften. Zet het brood 2 minuten onder de grill. Haal ze uit de oven, schep het vlees en de sperziebonen erop en verdeel de plakken mozzarella erover. Strooi tot slot de oregano over de broodpizza’s en zet ze weer onder de grill.

Afbeelding Afbeelding

Volgens het recept is 3 minuten voldoende, maar houd dat zelf even in de gaten. De mozzarella moet gesmolten zijn en bij ons duurde dat iets langer. Ik had aan ⅔ pizza vanavond ruim voldoende, dus neem ik het overgebleven stuk morgen als lunch mee naar m’n werk. Als je van pittig houdt, is Mexicaanse tomatensaus of hot ketchup waarschijnlijk lekkerder. Ik ben niet zo gek op pittig, dus ik vond dit helemaal prima.

Afbeelding

1 Comment

  1. Pingback: De toppers van 2014 | 52keeranders

Geef een reactie

