Week 7: Haverkokoskoekjes

Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze week een beetje vals gespeeld heb. Gisteren had ik een vrijgezellenfeestje waarbij we gingen high tea-en. Ik was van plan deze koekjes mee te brengen en om er zeker van te zijn dat ze te eten waren, heb ik vorige week alvast een aantal testkoekjes gebakken. Ze vielen bij mij in ieder geval in de smaak, dus besloot ik om ze ook voor de high tea te bakken.

Voor 24 haverkokoskoekjes heb je nodig:
– 200 gram havermout
– 25 gram boter, gesmolten
– 4 el honing
– 55 gram gemalen kokos
– 1 tl bakpoeder
– 3 el gedroogde cranberry’s
– 50 gram extra pure chocolade (72%)
– Snufje zout
– 125 ml heet water
– Bakpapier

IMG_20140206_103703

Verwarm de oven voor op 190 °C en smelt de boter in een kom in de magnetron. Meng de boter met de havermout, honing, kokos en bakpoeder en voeg een mespuntje zout toe. Voeg dan 125 ml heet water toe en kneed het geheel door elkaar. Raak niet in paniek als het deeg veel te nat aanvoelt, dat was bij mij ook zo. Als je het even laat staan, trekt het water in de havermout en valt het allemaal best mee. Kneed tot slot de cranberry’s erdoor. Naar de cranberry’s moet je in de winkel soms even zoeken. Bij de ene winkel liggen ze bij de gedroogde vruchten op de groente-afdeling en bij de andere winkel liggen ze bij de gedroogde vruchten op de bak-afdeling.

IMG_20140206_104625

Rol van het deeg 24 balletjes die ongeveer zo groot zijn als een walnoot. Leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat en druk ze plat. Volgens de Allerhande (nummer 1 – 2013) moeten de koekjes 25 minuten in de oven. In mijn geval was 20 minuten lang zat. Dus houd het goed in de gaten.

IMG_20140206_110422

Laat de koekjes helemaal afkoelen en smelt de chocolade au bain-marie. Giet of schep de chocolade in een plastic zakje en knip een heel klein stukje van het puntje af. Zigzag met het zakjes over de koekjes en laat de chocolade hard worden. Kopje thee erbij, heerlijk!

IMG_20140206_135802

Helaas waren ze gisteren een beetje droog. Waarschijnlijk omdat ik ze woensdag al gebakken had. Goede reden om ze direct op te eten (;

Geef een reactie

