Week 10: Spinaziepasta met pesto

Ons weekmenu wordt vaak mede bepaald door de groenten die op dat moment in de aanbieding zijn. Deze week was dat onder andere verse spinazie. Ik dacht er eerst aan om daar een spinaziesalade van te maken, maar kon geen recept vinden die ik interessant genoeg vond. ‘Spinaziepasta dan?’ dacht ik. Binnen no-time had ik weer van alles gevonden, maar wederom niets dat mij echt kon bekoren. Dus besloot ik om de twee lekkerst uitziende recepten die ik had gevonden te gaan combineren (recept nr. 1 en nr. 2). En ik kan je vertellen dat dit niet de laatste keer was dat we deze spinaziepasta hebben gegeten. Hij is zeker voor herhaling vatbaar.

Voor twee personen heb ik het volgende gebruikt:
– 150 gram fusilli
– 150 gram spekreepjes
– 300 gram verse spinazie (in de zak zat 450 gram, maar dat was echt teveel)
– 85 gram pesto alla genovese
– 3 eetlepels crème fraîche (ongeveer)
– 2 tomaten
– geraspte Parmezaanse kaas

IMG_20140303_165733 - 2

Was de spinazie en laat deze goed uitlekken. Breng het water voor de fusilli in een grote pan aan de kook. Ik voeg altijd een scheutje olijfolie toe, dan plakt de fusilli minder. Doe, zodra het water kookt, de fusilli in de pan. Volgens Allerhande moet je ook zout toevoegen, maar wij koken tegenwoordig bijna zoutloos en bij dit gerecht met zoute spekjes en pesto is extra zout naar mijn mening niet meer nodig. Kook de fusilli volgens de aanwijzingen op de verpakking beetgaar. Bak ondertussen de spekjes mooi bruin en knapperig. Schep dan de pesto en crème fraîche in de koekenpan en roer dit door de spekjes.

IMG_20140303_170935 IMG_20140303_171252 IMG_20140303_172008

Giet dan pasta af en schep de spekjes door de pasta.

IMG_20140303_172224 IMG_20140303_172307

Nu komt het meest tijdrovende gedeelte. De pan met pasta moet je op laag vuur zetten en dan voeg je telkens een handje spinazie aan de pasta toe. Goed blijven omscheppen en als de spinazie geslonken is, voeg je het volgende handje spinazie toe. Hiermee blijf je doorgaan tot alle spinazie in de pan zit.

IMG_20140303_173808

Dit is de manier waarop ze je het volgens het recept laten doen. Dat doe ik dus niet weer, duurt me veel te lang. En bovendien roer je de pasta compleet tot behangplaksel. Zonde, dus ik wok de spinazie de volgende keer in een grote wokpan en voeg het pas als het geslonken is toe aan de pasta. Dat lijkt me een beter idee. En dan nog een andere tip, snijd of scheur de spinazie van te voren in kleinere stukken. Ik snap sinds deze week waarom koeien herkauwers zijn. Op die grote slierten spinazie kauw je de spierpijn in je kaken. Maar goed, waar waren we gebleven… Als alle fusilli, spekjes, pesto en spinazie in de pan zitten en goed door elkaar zijn geschept, snijd je de tomaten in kleine blokjes. Schep de pasta in een bord en bestrooi het geheel met de tomatenblokjes en wat Parmezaanse kaas.

Buon appetito!

IMG_20140303_174328 - 2

2 Comments

Geef een reactie

