Week 11: Appel-speculaastaart

Het afgelopen weekend hebben we twee keer van een high tea mogen genieten. O, wat houd ik van high tea’s en wat is het zonde dat mijn maag elke keer weer te klein is om alles te kunnen proeven. Voor één van de high tea’s mocht ik ook het een en ander bakken, waaronder een overheerlijke glutenvrije appel-speculaastaart. En dat recept van Glutenvrijerecepten.nl wil ik graag met jullie delen. Uiteraard hoef je de taart niet perse glutenvrij te maken.

Voor een taart gebakken in een springvorm met een diameter van 26 cm heb je nodig:
– 250 gram (glutenvrije) bloem
– 1 ¼ theelepel wijnsteenbakpoeder
– 190 gram bruine of donkere basterdsuiker
– 1 ¼ eetlepel speculaaskruiden
– snufje zout
– 190 gram koude boter, in blokjes
– 2 tot 3 flink grote appels of 5 kleinere (ik had goudreinetten gekocht)
– 300 gram amandelspijs
– 1 zakje amandelschaafsel
– 7 eetlepels abrikozenjam

IMG_20140308_100437 - 2

Ik heb eindelijk wijnsteenbakpoeder aangeschaft. Ik kwam het steeds weer tegen in recepten en ik vond het ook zonde om steeds maar een klein deel van een zakje bakpoeder te gebruiken. Nu kan ik gewoon een theelepel uit het potje scheppen zonder dat ik de rest weg moet gooien. Bijkomend voordeel: in wijnsteenbakpoeder zitten geen E-nummers. Mijn potje wijnsteenbakpoeder komt van Gezondheidswinkel Spoelstra uit Drachten. Daar komt de glutenvrije bloem ook vandaan trouwens.

 IMG_20140308_103110

Doe het meel, de bakpoeder, basterdsuiker, speculaaskruiden, een snufje zout en de boter in een beslagkom. Snijd de boter met twee messen in blokjes, dat kneedt/mixt een stuk makkelijker. Mix met deeghaken tot het deeg helemaal aan elkaar plakt en kneed er dan een bal van. Met de handen kneden kan natuurlijk ook, maar hier blijven je handen een stuk schoner van. Zet de beslagkom met de bal deeg een halfuur in de koelkast.

IMG_20140308_101400  IMG_20140308_101651
IMG_20140308_102453
  IMG_20140308_102800

Schil en snijd ondertussen de appels in partjes of stukjes.

IMG_20140308_103131 - 2

De spijs had ik ook in stukjes gesneden, maar nadat ik dat had gedaan, vond ik het toch handiger om de spijs verkruimeld op de bodem van de taart te leggen. Voor een 100% gegarandeerd glutenvrije taart kun je beter geen amandelspijs van Dr. Oetker gebruiken, de verpakking geeft aan dat het mogelijk sporen van gluten bevat. Check dus even bij de persoon met coeliakie of het oké is dat je deze spijs gebruikt. Je kunt ook altijd zelf spijs maken, dan weet je helemaal zeker dat er geen tarwe in zit.

IMG_20140308_104453 - 3

Zet de oven aan op 180 °C en haal de deegbal uit de koelkast. Vet de springvorm in en bekleed hem met het deeg. Bij mij was het nog een beetje plakkerig. Daarom legde ik steeds stukjes deeg op de bodem en drukte dit aan met een lepel die ik telkens in een glas koud water deed. Op die manier krijg je het deeg makkelijk, egaal en zonder plakken in de springvorm. Verdeel de spijs over de bodem. Op de foto zie je nog blokjes, maar zoals ik al zei heb ik de spijs verkruimeld zodat de appel er makkelijker overheen te verdelen was.

 IMG_20140308_105837  IMG_20140308_105938

We hadden de appel in mooie partjes gesneden en ze keurig in de springvorm gesorteerd, maar bespaar jezelf de moeite. Zodra je het amandelschaafsel er overheen hebt gestrooid, zie je niets meer van de prachtig gesorteerde appelpartjes. Zet de springvorm in de oven en bak de taart in ongeveer 60 minuten gaar. Rooster ondertussen het amandelschaafsel in een hete, droge pan.

  IMG_20140308_120636 - 2

Haal de taart uit de oven en verdeel de jam over de nog warme taart. Strooi tot slot het amandelschaafsel over de taart.

 IMG_20140308_123805  IMG_20140308_123926

De taart was zo snel op, dat ik er amper iets van heb kunnen proeven. Maar wat ik heb geproefd was heerlijk en ik ga ervan uit dat het een goed teken was dat hij zo snel op was. Jammer dat het zo lang duurt voordat er weer een van ons jarig is… (;

1 Comment

  1. Pingback: De toppers van 2014 | 52keeranders

Geef een reactie

