Week 12: Zoetzure kip met sugarsnaps

Twee weken geleden aten we Italiaans, deze week is het Aziatisch. Tenminste, als ik Allerhande 2 van 2014 mag geloven. Vandaag stond er zoetzure kip met sugarsnaps op het menu. Het originele recept is met varkensvlees, maar dat eten wij (bijna) niet meer. Vandaar dat ik het met kip heb gemaakt. Ik had nog nooit eerder sugarsnaps gehad en ik ontdekte net op internet dat ik de puntjes en draden had moeten verwijderen, maar ach, ze smaakten ook prima met puntjes en draden. Sugarsnaps lijken wel wat op sperziebonen, maar zijn veel korter en breder.

Voor 4 personen heb je nodig:
– 300 gram kipfilet
– 2 eetlepels olijfolie
– 3 eetlepels gembersiroop
– 3 eetlepels limoensap
– 2 tenen knoflook, geperst
– 200 gram sugarsnaps
– 250 gram cherrytomaatjes
– 250 gram ananasstukjes, liefst vers
– 300 gram basmatirijst
– 3 bosuitjes

IMG_20140318_164253-3

Begin met de basmatirijst. Breng water in een pan aan de kook en kook de rijst vervolgens volgens de aanwijzingen op de verpakking. In mijn geval moest de rijst eerst 8 minuten koken, vervolgens afgegoten worden en tot slot 10 minuten staan met de deksel op de pan. Het wokken van de kip en groente is in 10 minuten klaar, houd daar rekening mee met het koken van de rijst. Wat mij betreft kun je dit gerecht trouwens net zo goed met ‘gewone’ rijst maken, zoveel verschil proef ik namelijk niet. Al klinkt het wel veel interessanter natuurlijk (; Snijd ondertussen de kip in stukjes.

IMG_20140318_165719-2

Verhit de olie en doe de kip samen met 1 eetlepel gembersiroop, 1 eetlepel limoensap en de knoflook in de wok. Roerbak het geheel tot de kip nergens meer roze is. Ik had geen kipkruiden gebruikt, maar ik raad aan om dit wel te doen. Allereerst krijgt de kip er een mooi bruin(er) kleurtje van en daarnaast is het smaakvoller. Mijn kip was wat bleekjes en ik vond het zonder kruiden enigszins saai. Schep de kip dan met een schuimspaan uit de wok en zet apart.

IMG_20140318_171158-2

Doe dan de sugarsnaps en de andere 2 eetlepels gembersiroop en limoensap in de wok. Roerbak dit 4 minuten op hoog vuur en voeg de tomaatjes en ananas toe. Schep ook de kip weer terug in de wok. Roerbak het geheel nog 2 minuten. Ik heb ananas uit blik gebruikt. Deze stukjes zijn veel kleiner dan als je verse ananas zou gebruiken. Daarom heb je, ontdekte ik, veel minder nodig. Dus als je ananas uit blik gebruikt, heb je aan 125 gram wel genoeg. Maar het liefst gebruik je natuurlijk verse ananas. Dat vond ik deze keer alleen wat teveel geknoei, te duur en we hadden nog ananas uit blik over van gisteren. Dus dat kon ik net zo goed gebruiken, weggooien is zonde.

 IMG_20140318_171632-3  IMG_20140318_172959-2

Snijd de bosuitjes zoals je dat het liefst doet. In het recept stond ‘schuine stukjes’, maar dan zijn de stukken mij te groot. Dus ik heb ze in kleine ringetjes gesneden.

 IMG_20140318_172448-2

Schep de rijst en de zoetzure kip in een bord en strooi er wat bosui overheen.

 IMG_20140318_174450-2

Dit gerecht valt voor mij in de categorie ‘wel lekker, maar niet bijzonder genoeg om nog een keer te maken’. Simon was het niet met me eens en wilde het nog wel een keer eten. Jammer dat ik meestal degene ben die bepaalt wat er gegeten wordt (;

Geef een reactie

