Week 13: Haverrepen

Week 13 alweer, dat betekent dat een kwart van het jaar 2014 er al op zit! De tijd vliegt. Maar we zijn er nog niet, dus we gaan vrolijk door met dit recept dat ik heb gevonden via Welke.nl. Als je gek bent op het zelf maken van dingen, wat dan ook, dan moet je er zeker eens een kijkje nemen. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het er vinden, van schilderijen tot gehaakte knuffels, van gezichtscrub tot stapelbedden en van de ingewikkeldste kapsels tot de lekkerste versnaperingen. Genoeg reclame voor Welke.nl, het gaat tenslotte niet om de bron, maar om het recept. En eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Welke eigenlijk niet eens de bron, maar eerder de bibliotheek is. Het heerlijke tussendoortje dat ik deze keer maakte, is hier te vinden. Deze week dus een verantwoord(er) tussendoortje! Ik ben altijd wat voorzichtig met het woordje ‘gezond’. Want zoveel verstand heb ik er nou ook weer niet van. Maarrr in deze haverrepen zitten geen E-nummers, zout en toegevoegde suikers. Bovendien zitten ze bomvol noten en havermout en dat is dan volgens de specialisten weer heel goed voor je! Nou ja, het is ieder geval altijd gezonder dan een Mars (;

Uiteraard heb ik het recept hier en daar weer een beetje aangepast en gewerkt met de ingrediënten die ik in huis had. Ik gebruikte ongeveer:
– 170 gram dadels
– 60 gram noten
– handje rozijnen
– 1 à 2 eetlepels gedroogde cranberry’s
– 150 havermout
– 40 gram honing
– 2 eetlepels olijfolie
– 2 eetlepels water

IMG_20140317_124246

Ontpit allereerst de dadels. Dit is heel makkelijk. Snijd de dadel in tot je de pit voelt en keer hem dan een soort van binnenstebuiten. De pit wip je er dan zo uit. Kom je tijdens het ontpitten dadels tegen met kleine zwarte puntjes aan de binnenkant, gooi deze dan weg. Je hoeft niet met een vergrootglas op zoek te gaan, ze zijn met het blote oog goed waar te nemen. Toen ik 150 gram dadels had afgewogen, het gewicht dat in het originele recept werd vermeld, zaten er nog een stuk of 5 in de verpakking dus die heb ik er ook maar bij gedaan. Doe de dadels in een blender of keukenmachine, voeg twee eetlepels water toe en pureer ze tot je een lekkere plakkerige pasta hebt. Je kunt de dadels trouwens ook (gedeeltelijk) vervangen door banaan. Dat wil ik binnenkort ook eens proberen.

IMG_20140317_125233  IMG_20140317_130317

Verwarm ondertussen de oven voor op 175 °C.

Hak de noten vervolgens grof. Je kunt allerlei soorten noten gebruiken, afhankelijk van wat je in huis hebt en/of wat je lekker vindt. Ik heb hazelnoten en cashewnoten gebruikt, ongezouten uiteraard. De cranberries heb ik heel fijn gesneden en de rozijnen heb ik even in water laten wellen. De cranberries en rozijnen kun je ook weglaten of vervangen door stukjes chocolade of appel. Al worden de repen wel iets minder verantwoord en suikervrij als je er chocola aan toevoegt natuurlijk.

IMG_20140317_130846  IMG_20140317_133340

Alle gepureerde, gehakte, fijngesneden en gewelde ingrediënten mogen dan samen met de havermout in een kom. Kneed het geheel goed doorelkaar heen. Toegegeven, dit is even een geknoei, maar je krijgt er heerlijke repen voor terug (;

IMG_20140317_131952

Verwarm de honing dan kort in de magnetron, roer de olijfolie erdoorheen en giet het bij het havermoutmengsel. Wederom goed mengen. Dat kan deze keer met een lepel in plaats van met je handen.

IMG_20140317_134749

Leg bakpapier in een ovenschaal en schep het havermoutmengsel erin. De ovenschaal invetten kan ook, maar als je bakpapier gebruikt kun je het haverbaksel er in één keer heel makkelijk uithalen. Druk het geheel goed aan en zet het dan ongeveer 30 minuten in de oven.

IMG_20140317_135600

Vervolgens iets laten afkoelen en in repen snijden. Wacht hier niet te lang mee, want als het afkoelt wordt het harder en daarmee dus ook moeilijker om te snijden. Bewaar ze in een afgesloten trommel en geniet zo nu en dan van een lekker én verantwoord(er) tussendoortje!

IMG_20140317_171245

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s