Week 19: Bounty’s en Speculoosbonbons

Deze week mijn eerste volledig mislukte recept, ach het moest er eens van komen. Gelukkig had ik ook nog twee andere recepten op de planning staan die wél gelukt en ook nog eens super lekker zijn!

Deze week dus niet één, maar maar liefst drie nieuwe receptjes uitgeprobeerd: bounty’s, speculoosbonbons en funfetti fudge. Ik heb er de hele middag voor in de keuken gestaan, maar dan heb je ook wat – op de funfetti fudge na dan. Ik weet nu al dat ik de bounty’s in ieder geval vaker ga maken. De recepten heb ik van drie verschillende blogs gehaald: Bakedlouies.blogspot.nl, Kleinstukjedan.nl en Bekentenissenvaneenzoetekauw.nl. Alle drie de blogs zijn zeker de moeite waard om eens te bekijken, er staan namelijk nog veel meer lekkere (zoete) recepten op (;

Het eerste en, naar mijn mening, lekkerste recept: de bounty’s. Hiervoor heb ik gebruikt:
– 110 gram geraspte kokos
– 150 gram gecondenseerde melk
– 200 gram chocola

2014-05-06 13.40.31-2

De kokos roer de door de gecondenseerde melk, net zolang tot je er een bal van kunt maken. Je kunt het natuurlijk ook met je handen door elkaar kneden. Rol er nu repen van, je kunt ze zo groot of klein maken als je zelf wilt. Ik heb er 13 repen uit gehaald. Leg de reepjes op een vel aluminiumfolie (die je in een bakje legt) ongeveer 20 minuten in de vriezer.

2014-05-06 14.53.05-2 2014-05-06 15.01.46-2

Smelt als de twintig minuten bijna om zijn de chocola (au bain-marie of in de magnetron) en haal de kokosreepjes daar een voor een met twee vorken doorheen. Bij een chocoladeworkshop die ik een tijd geleden heb gevolgd gebruikten ze hiervoor vorken waarbij de middelste twee tanden weg waren gehaald. Dan drupt de chocolade er namelijk veel makkelijker tussendoor en heb je niet je hele vork (en bounty) onder de chocola. Je zult vanzelf wel merken waarom dat vervelend is (; Dus ik moet binnenkort maar even ergens een paar goedkope vorken halen en daar de middelste tanden uithalen. De bounty’s kun je vervolgens op een rooster laten uitdruppen, maar ik heb ze op een vel bakpapier gelegd (aluminiumfolie kan ook) en toen de chocolade een beetje gestold was heb ik ze op een vel aluminiumfolie gelegd die ik in een plastic bakje had gedaan. Vervolgens zet je ze in de koelkast en wacht je tot de chocola gestold is. Gelukkig hoef je daar niet zo lang op te wachten! (:

2014-05-06 19.18.11-2

De gesmolten chocolade die je overhoudt kun je weer in de koelkast laten stollen tot een reep. Het is ook lekker om er bijvoorbeeld stukjes pepermunt, nougat, nootjes of wat dan ook doorheen te doen!

* * *

 Het tweede recept: speculoosbonbons. Hiervoor heb ik gebruikt:
– 95 gram Lotus Speculoos Crunchy (¼ pot)
– 19 Lotus koffieleutjes
– 66 gram zuivelspread (light)
– 150 gram witte chocolade
– 2 blokjes melkchocolade (ik had nog genoeg over van de bounty’s)

2014-05-06 13.30.48-2

Leg de koffieleutjes op een schone theedoek en vouw deze dicht. Rol de koekjes met een deegroller tot kleine stukjes. Heb je geen deegroller? Slaan met een hamer gaat ook prima, sla alleen niet te hard (;

2014-05-06 15.15.03 2014-05-06 15.17.32

Doe de koekkruimels samen met de Speculoospasta en zuivelspread in een kom en meng het door elkaar. Rol er balletjes van die ongeveer zo groot zijn als een muntstuk van 2 euro. Leg de balletjes een uur in de koelkast.

2014-05-06 15.26.53 2014-05-06 15.33.12-2

Smelt de witte chocolade zodra het uur bijna om is (au bain-marie of in de magnetron) en rol de balletjes hier doorheen. Ook hier weer met twee vorken. Leg de bonbons op bakpapier of aluminiumfolie. Als alle bonbons gehuld zijn in een laagje witte chocolade, smelt je de melkchocolade. Doe de gesmolten chocolade in een diepvrieszakje en knip daar een heel klein puntje vanaf. En ik bedoel echt klein. Je kunt het gaatje immers altijd nog groter maken, kleiner maken kan niet. Druk de gesmolten chocolade nu zachtjes uit de ‘spuitzak’ en slinger ermee heen en weer over de bonbons zodat er mooie ‘chocoladeslierten’ ontstaan. Zet de bonbons weer in de koelkast en wacht tot de chocola gestold is.

 2014-05-06 16.40.39-2 2014-05-06 19.18.20

* * *

En tot slot de funfetti fudge. Wat werd ik vrolijk van het zien van de foto’s van Bekentenissenvaneenzoetekauw.nl, al die kleurtjes! Dat kan niet anders dan lekker zijn dacht ik. En ach, hoe moeilijk kon dat nou zijn? Mijn o-zo-lekker-uitziende funfetti fudge deed meer denken aan een funfetti flut-ge. Na een nacht in de koelkast te hebben gestaan had mijn fudge nog steeds de dikte van honing. In een poging van mijn flut-ge toch nog fudge te maken dacht ik aan een ander fudge-recept waarbij ik mij herinnerde dat er biscuitkruimels doorheen moesten. Dit klonk aannemelijk en inderdaad, mijn vermoeden werd bevestigd toen ik het recept opzocht. Nadat ik deze had toegevoegd en de fudge wederom 5 uren in de koelkast had laten, was de dikte van de substantie te vergelijken met die van pindakaas. Een verbetering, maar nog steeds niet dik genoeg. Ik heb er toch maar een stukje van geproefd. Het is mierzoet en ondanks dat ik écht heel erg van zoet houd, was het zelfs voor mij een beetje té zoet. Ik heb ongetwijfeld iets verkeerd gedaan tijdens het maken van de fudge, volgende keer maar een ander recept proberen, deze kan de prullenbak in. Echt zonde, want zeg nou zelf, dit ziet er toch heerlijk uit?!

2014-05-07 09.42.01-2

Omdat dit recept bij mij zo grandioos mislukt is, beschrijf ik hem hier verder niet. Wil jij kijken of je het beter kunt? Klik op de link Bekentenissenvaneenzoetekauw.nl bovenaan deze blog voor het recept.

1 Comment

  1. Pingback: De toppers van 2014 | 52keeranders

Geef een reactie

