Week 24: Oranje cupcakes

Morgen begint het WK voetbal en daarom deze week Oranje cupcakes, from scratch natuurlijk! De bereiding van de cupcakes zag ik in het programma Melk en Honing van 23 april 2014. Toen werden ze Koningsdag cupcakes genoemd. Ik doop ze bij deze om tot Oranje cupcakes! Het recept heb ik van de site van Melk en Honing gehaald. In het programma maakte de patissier 12 cupcakes, dus ik ben er -zonder er goed naar te kijken- vanuit gegaan dat het recept ook voor 12 cupcakes zou zijn. Het werden er echter een beetje meer… 30 om precies te zijn. Oeps! (;

 Voor 30 cupcakes heb je nodig:
– 370 gram bloem
– 55 gram maïzena
– 1 ½ eetlepel (wijnsteen)bakpoeder
– 1 eetlepel vanille extract
– 240 ml karnemelk
– 200 gram zachte boter
– rasp van 2 sinaasappelen
– sap van 1 sinaasappel
– ½ blikje Dulce de Leche
– 5 eieren
– 350 gram suiker
– ¼ theelepel zout

Aangezien ik het overschot aan cupcakes invries, hoeft daar nog geen botercrème op. Ik heb botercrème gemaakt voor 9 cupcakes en gebruikte:
– 42 gram eiwit (geen idee hoeveel eiwitten dat precies zijn, ik had er een paar in een diepvrieszakje ingevroren en heb eruitgehaald wat ik nodig had)
– 67 gram suiker
– snufje zout
– 80 gram zachte boter
– ½ theelepel vanille extract (ik zie net dat ik dat vergeten ben :P)
– kleurstof (optioneel)

2014-06-10 13.16.34.2jpg

Dulce de Leche maak je heel eenvoudig van gecondenseerde melk. Het dichte blikje leg je 2 ½ uur in kokend water. Zorg ervoor dat het steeds onder water blijft, anders loop je het risico dat het blikje ontploft. Dulce de Leche maken kost veel tijd (en gas of elektriciteit), dus is het slim om meerdere blikjes tegelijk in de pan te doen. Als je het blikje gesloten houdt, is de Dulce de Leche houdbaar tot de datum die op het blikje staat aangegeven.

 2014-06-10 18.59.21.2jpg

Verwarm de oven voor op 180 °C. Doe de zachte boter in een kom en mix de suiker er doorheen. Voeg één voor één de eieren toe en blijf mixen. Doe de bloem, maïzena, bakpoeder en zout in een andere kom en schep dit om. Schep de helft van het bloemmengsel bij het botermengsel en mix goed door elkaar. Giet de helft van de karnemelk erbij en mix verder. Dan de rest van het bloemmengsel toevoegen, mixen en tot slot de ander helft van de karnemelk.

2014-06-10 18.47.02 2014-06-10 18.47.13.2jpg

Voeg dan het vanille-extract en de sinaasappelrasp en -sap toe. Tot slot voeg je de Dulce de Leche toe. Dit spatel je erdoor (i.p.v. mixen) om te voorkomen dat het hele cakeje naar caramel smaakt. De Dulce de Leche die je overhoudt, kun je in een potje in de koelkast bewaren en bijvoorbeeld gebruiken als broodbeleg. Het lijkt namelijk wel een beetje op Bebogeen. Vul, als het beslag klaar is, de cupcakevormpjes voor ⅔ met beslag. Het is handig om hiervoor een ijsschep te gebruiken. Zo kun je goed doseren en één afgestreken ijslepel is precies genoeg voor één cupcake. Zet de cakejes ongeveer 20 minuten in de oven.

2014-06-10 18.57.35 2014-06-10 18.58.46

Ondertussen kun je de botercrème gaan maken. Meringue botercrème om precies te zijn. Klop in een hittebestendige kom of kleine pan het eiwit en de suiker door elkaar. Zet de kom of kleine pan in een grote pan met kokend water en blijf mixen tot de suiker goed opgelost en het eiwitmengsel heet is. Haal de kom of kleine pan dan weer uit de grote pan en blijf op de hoogste stand kloppen tot het bijna afgekoeld is. Dit duurde bij mij tussen de 5 en 10 minuten.

2014-06-11 09.03.08 2014-06-11 09.14.28
Links is voor het verhitten en rechts erna

Zet de mixer dan op de laagste stand en klop de boter er klontje voor klontje doorheen. Daarna kun je nog vanille en kleurstof toevoegen. Ik heb een héél klein beetje rode kleurstof toegevoegd, zodat de botercrème mooi zacht oranje kleurde.

2014-06-11 09.20.47 2014-06-11 09.22.09

Ik gebruikte hiervoor kleurstof uit mijn Wilton Icing Colors set die ik bij Jamin gekocht heb. Kost wat, maar dan kun je ook járen vooruit.

2014-06-11 09.22.51.2jpg

Schep de botercrème in een slagroomspuit en maak er mooie toefen mee op de cakejes.

2014-06-11 09.24.11.2jpg 2014-06-11 09.32.33.2jpg

En dan vrijdagavond allemaal voor de buis, met een Oranje cupcake. Wij eten Nederland naar de finale! (;

2014-06-11 09.27.35.2jpg

Geef een reactie

