Week 26: Sperziebonensalade

Week 26, dat betekent dat we op de helft zijn! Reden voor een feestje. En bij een feestje hoort eigenlijk taart… Maar we hebben de afgelopen tijd zoveel verjaardagstaarten en oranjetompoucen gegeten, dat het me, met het oog op de naderende zomervakantie, niet verstandig leek om een taart te bakken. Misschien dat we het feestje over een paar weken alsnog vieren met een taart (;

Deze week dus geen taart, maar gezonde groente! Sperziebonen zijn altijd zo hetzelfde. Behalve deze keer natuurlijk! In Allerhande 6-2014 stonden vier recepten om sperziebonen eens anders te eten en één van die recepten sprak me wel aan. Dat is dus ook het gerecht dat ik deze week heb klaargemaakt.

Voor 2 personen gebruik je:
– 500 gram sperziebonen
– 30 gram rucola
– zongedroogde tomaten, ik gebruikte ongeveer ⅓ pot
– 1 ½ eetlepel balsamicoazijn
– 3 eetlepels olijfolie
– 1 ½ theelepel honing
– 1 ½ theelepel mosterd
– 35 gram Parmezaanse kaas

 2014-06-24 15.59.39.2jpg

Punt de sperziebonen en kook ze in 7 minuten beetgaar. Giet ze af in een vergiet en spoel ze af onder koud water. Laat ze goed uitlekken en dep ze daarna eventueel nog droog. Snijd de zongedroogde tomaatjes in reepjes.

 2014-06-24 17.08.06.2jpg 2014-06-24 17.13.56.2jpg

Dan is het tijd om de dressing te maken. Doe de azijn, olie, honing en mosterd in een kommetje en klop dit goed door elkaar. Voeg eventueel een snufje peper en wat zout toe. Dit laatste heb ik niet gedaan en het smaakte ook prima zonder.

 2014-06-24 17.02.06 2014-06-24 17.04.02

Doe de sperziebonen in een grote kom en meng ze met de rucola en zongedroogde tomaatjes. Sprenkel de dressing er over en maak af met de Parmezaanse kaas.

2014-06-24 17.20.11.2jpg 2014-06-24 17.22.29.2jpg 2014-06-24 17.23.29.2jpg

Simpel, snel, lekker! En het is ook nog eens vegetarisch. Officieel is dit een bijgerecht, maar wij hebben het gegeten als maaltijdsalade en dus als hoofdgerecht. Eet je het als bijgerecht, dan gebruik je voor twee personen 300 gram sperziebonen, 20 gram rucola, 1 el balsamicoazijn, 2 el olijfolie, 1 tl honing, 1 tl mosterd en 25 gram Parmezaanse kaas. Eet smakelijk!

 2014-06-24 17.34.14.2jpg

Ik wist dat ik wat rucola over zou hebben en dus hadden we een goed excuus om weer eens ons favoriete broodje Surinaamse kip (à la Hema) klaar te maken. Misschien leuk om ook eens uit te proberen als je rucola over hebt (:

Voor 6 broodjes heb je nodig:
– 1 grote kipfilet, gekruid met kipkruiden
– 3 eieren
– 6 harde broodjes (pistolets/Kaiserbroodjes)
– Kipkerriesalade
– Rucola
– Augurken of kappertjes

 Het broodje Surinaamse kip van de Hema is een beetje pittig dus je zou ook pittige kipkruiden en/of pittige kipkerriesalade kunnen gebruiken.

 Kook de eieren en marineer ondertussen de kip. Laat de kip even staan voordat je hem bakt. Bak de filet dan mooi bruin en laat hem zacht doorbakken met de deksel op de pan. Als de kipfilet en de eieren afgekoeld zijn, kunnen ze in plakken gesneden worden. Snijd de broodjes dan doormidden en besmeer ze met kipkerriesalade. Beleg de broodjes vervolgens met rucola, plakken kip, ei en tot slot kappertjes of fijngesneden augurk. Smullen maar!

2014-06-24 13.45.15.2jpg

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s