Week 30: Italiaanse kip

2014-07-25 18.09.05.2jpg 2014-07-25 18.23.02.2jpg

Vorige week kookte ik nog uit Italië in Italië, deze week kook ik uit Italië in Nederland. We zijn donderdagavond weer thuisgekomen, maar om toch nog een beetje in de vakantiesfeer te blijven heb ik ook nu een Italiaans recept gekozen. Deze week maakte ik het klaar bij mijn ouders. Zien jullie ook weer eens wat andere keukens op de foto’s (; De aardappelpartjes wilde ik eigenlijk graag zelf maken, maar daar had ik meer tijd voor nodig en die had ik niet. Dus daarom deze keer, een beetje tegen m’n blogprincipes in, maar voor kant en klaar uit het vriesvak gekozen.

Het recept dat ik op ah.nl vond was voor vier personen, maar er aten vijf personen mee. Dus hier en daar heb ik wat meer klaargemaakt. We hadden eigenlijk veel te veel kip, maar de pannen waren aan het eind van de maaltijd allemaal leeg, dus blijkbaar was het toch niet té veel.

Ik gebruikte:
– 900 gram aardappelpartjes
– 1 kg kipfilet
– 4 paprika’s (2 rode, 1 gele en 1 oranje)
– 3 tenen knoflook, in plakjes
– 3 eetlepels Italiaanse kruiden
– 8 en 3 eetlepels olijfolie
– 100 ml water

2014-07-25 17.19.28.2jpg

Snijd de kip en de paprika’s in reepjes. Breng in een kom de olijfolie, ik gebruikte 8 eetlepels, op smaak met peper, zout en de Italiaanse kruiden. Daarvan gebruikte ik ongeveer 2 eetlepels denk ik. Marineer hierin de kip ongeveer 15 minuten. Schep de kip af en toe om.

 2014-07-25 17.41.05.2jpg 2014-07-25 17.55.07.2jpg

De aardappelpartjes heeft Simon, waarvan ik deze week assistentie kreeg, in de koekenpan klaargemaakt. Uit de oven vind ik ze lekkerder, maar ik ben niet zo fan van de combimagnetron van m’n ouders – sorry mem (; – dus daarom deze keer maar in de koekenpan.

Verhit in een braadpan of hapjespan de overige 3 eetlepels olijfolie en bak de paprika 3 minuten. Voeg dan de plakjes knoflook, de overige Italiaanse kruiden en het water toe. De Italiaanse kruiden heb ik zowel bij de kip als de paprika een beetje op de gok gedaan, omdat het recept hier niet helemaal duidelijk over was. Dus het kan ook best zijn dat ik wat meer of minder gebruikt heb. Eerder meer dan minder denk ik. Afijn. Doe de deksel op de braad- of hapjespan en stoof de paprika 15 minuten met de deksel op de pan. Haal de deksel er vervolgens af en laat de pan nog 5 minuten op het vuur staan, zodat het vocht kan verdampen.

Verhit een koekenpan of wok zonder boter of olie en bak hierin de kip.

 2014-07-25 18.02.40.2jpg 2014-07-25 17.59.32.2jpg 2014-07-25 18.18.12.2jpg

Serveer de kip met de aardappelpartjes en de paprika.

2014-07-25 18.26.07.2jpg

Buon appetito!

Geef een reactie

