Week 31: Tortelloni met spinazie (en) roomsaus

Ook deze week weer, min of meer toevallig, een Italiaans recept. Met een ingrediënt dat ik tot onze vakantie in Italië nog nooit had gegeten, tortellini/tortelloni. Het verschil tussen tortellini en tortelloni, wist Google mij te vertellen, is de grootte. Tortellini is klein en tortelloni is groot. Handig ezelsbruggetje (; In Italië hebben we dit gerecht dus ook gegeten. Omdat we daar een aantal middelen niet hadden, zag het gerecht er daar iets anders uit. Grappig genoeg, vond ik het toen nog lekkerder ook! Dus de volgende keer pak ik het iets anders aan. In het recept stond dat ik tortellini moest gebruiken, ik gebruikte echter tortelloni. Kan net zo goed!

 Voor twee personen gebruikte ik:
– 1 bakje tortelloni (250 gram)
– 2 dl room
– ½ bakje kruiden roomkaas
– 1 dl witte wijn
– 50 gram gerookt spek
– 2 eetlepels pijnboompitten
– 250 gram verse, gewassen spinazie
– 1 klein handje rucola
– olijfolie
– zout en peper

 IMG_20140728_163550.2jpg

Doe de witte wijn in een pannetje. Maak je dit recept voor meer dan twee mensen, gebruik dan een grotere pan anders past de spinazie er niet meer bij. Laat de wijn tot de helft reduceren en voeg dan de kookroom toe. Laat het geheel 5 minuten op een laag vuur zachtjes koken. In plaats van wijn kun je ook prima water gebruiken. Je hebt dan 50 ml heet water nodig. Voeg vervolgens beetje bij beetje de spinazie toe en kook deze 3 minuten mee. Tot slot doe je de roomkaas erbij en laat je het nog 2 minuten koken.

 IMG_20140728_165204.2jpg IMG_20140728_170831.2jpg IMG_20140728_165925.2jpg

Breng de spinazie met roomsaus op smaak met wat zout en peper en doe het in de blender. Snijd het gerookt spek alvast in reepjes en breng in een pan water met zout aan de kook. Kook de tortelloni volgens de aanwijzingen op de verpakking. Ik gebruikte de tortelloni con formaggio e noci, oftewel kaas-walnoot, van AlbertHeijn. Die was ook nog eens in de aanbieding deze week! Bak in een koekenpan zonder olie de reepjes spek knapperig bruin. Verhit in een ander koekenpan (of in dezelfde als je spek al klaar is) een eetlepel olijfolie en bak hierin de pijnboompitten goudbruin.

 IMG_20140728_172529 IMG_20140728_171237.2jpg IMG_20140728_171914.2jpg

Schep de tortellini in diepe borden, schep de saus erover en maak het af met een beetje rucola, puinboompitten en reepjes spek. Geniet ervan. En wees gewaarschuwd, bij dit gerecht is het oog al snel veel groter dan de maag! Maar de combinatie van smaken is heerlijk!

IMG_20140728_173505.2jpg

Zoals ik al zei, ga ik het de volgende keer een beetje anders aanpakken. Dan maak ik spinazie à la crème met de verse spinazie en roomkaas en misschien een klein beetje room. En houd ik de wijn-roomsaus apart. Tortellini in het bord. Roomsaus erover scheppen. Daar de spinazie bovenop en vervolgens afmaken met de rucola, pijnboompitten en spekreepjes. Op die manier wordt het niet tortellini met spinazie roomsaus, maar tortellini met spinazie én roomsaus. Zo aten we het ook in Italië en dat vond ik veel lekkerder (: Bovendien eet je dan ook alle spinazie op, die verdween nu in de saus en ik hoef echt geen halve liter saus over mijn tortellini. Dus we moesten de helft van de saus weggooien, zonde!

Geef een reactie

