Week 34: Zadencrackers

Al een aantal keren heb ik voor de blog iets gemaakt dat ik had gevonden op Uitpaulineskeuken.nl. Toen ik laatst weer op haar site aan het neuzen was, ontdekte ik dat ze een boek had geschreven: Het voedselzandloper kookboek. Mijn interesse was direct gewekt. Een tijdje later heb ik het kookboek via Marktplaats aangeschaft en inmiddels heb ik al een aantal recepten uitgeprobeerd. Het kookboek biedt recepten aan die voldoen aan de theorie van de voedselzandloper. Een theorie waarbij het er kort gezegd op neer komt dat we geen/minder zuivel, rood vlees, brood, pasta, aardappelen en rijst en meer groente, fruit, noten, peulvruchten, wit vlees en vette vis moeten gaan eten. Het is nu niet zo dat ik mijn voedingspatroon drastisch om ga gooien, want ik houd nou eenmaal erg van melk, brood en pasta. Maar als het echt zo veel gezonder (en ook nog eens erg lekker) is, wil ik me hier en daar best wat aanpassen. Vandaar dat ik deze week zadencrackers uit Het voedselzandloper kookboek heb gemaakt. Ik denk dat dit een van de allermakkelijkste recepten is die ik voor de blog heb uitgeprobeerd. Echt, makkelijker dan dit kan bijna niet.

Voor 10 crackers heb je nodig:
– 125 gram gebroken lijnzaad
– 25 gram sesamzaad
– 50 gram zonnebloempitten
– 50 gram pompoenpitten
– 180 ml water
– 1 theelepel zout

2014-08-20 09.36.10.3jpg

Weeg alle ingrediënten af en doe ze bij elkaar in een kom. Voeg het zout en het water toe en meng het door elkaar. Laat het een halfuur staan. Op die manier trekt het vocht er in de zaden en ontstaat er een soort beslag. Ondertussen verwarm je de oven voor op 175 °C en zet je een met bakpapier beklede bakplaat klaar.

 2014-08-20 09.42.26.2jpg 2014-08-20 09.46.02.2jpg

Als al het vocht goed opgenomen is verdeel je de zaden over de bakplaat. Leg dan een vel bakpapier op de zaden en druk het goed aan met een deegroller. Heb je die niet, dan kun je het ook met je handen doen, maar een deegroller zorgt ervoor dat het mooi egaal wordt. In plaats van een deegroller kun je trouwens ook heel goed een glazen fles gebruiken.

2014-08-20 10.30.12.2jpg 2014-08-20 10.36.30.2jpg

Zorg ervoor dat je een mooie rechthoek krijgt. Ik heb hier en daar wat weggesneden en ergens anders weer ‘bijgeplakt’ om ervoor te zorgen dat er een rechthoek ontstond. Haal het bovenste vel bakpapier weer weg en bak de crackers in 25 minuten lekker knapperig. Snijd ze na het bakken gelijk in stukken en laat ze afkoelen.

 2014-08-20 10.38.16.2jpg 2014-08-20 11.06.18.2jpg

Ze smaken een beetje apart, maar met een dikke laag heerlijke én gezonde zelfgemaakte pindakaas of chocoladepasta merk je daar weinig meer van. In het kookboek stond trouwens nog een leuke tip. Als je wat geraspte kaas en kruiden toevoegt (en ze in wat kleinere stukken snijdt) heb je lekkere borrelcrackers. Dat is vast het proberen waard!

 2014-08-20 19.34.13.2jpg

Zelf pindakaas maken? Een kind kan de was doen. Het enige wat je nodig hebt is een keukenmachine, een theelepel kaneel (of naar smaak iets meer), 250 gram ongezouten pinda’s en een potje. Doe de pinda’s en kaneel in de keukenmachine en laat hem net zolang draaien tot er een gladde pasta ontstaat. Schep in een pot et voilà! Ook dit recept komt uit Het voedselzandloper kookboek.

Zelf chocoladepasta maken? Klik hier voor de beschrijving. Deze variant is iets minder gezond dat die uit Het voedselzandloper kookboek. Maar wel makkelijker, omdat je voor deze versie honing gebruikt in plaats van stevia (wat iets moeilijker te krijgen is).

Geef een reactie

