Week 36: Nasi koening met scholfilet

We houden erg van vis en eten het ook wel vrij regelmatig. Ik was alleen nog nooit iets tegengekomen voor de blog. Oké, dat is niet helemaal waar. Ik was het wel tegengekomen, maar had het nog niet gemaakt. Dit gerecht uit Allerhande 04-2013 bevat namelijk scholfilet en dat is niet het hele jaar door verkrijgbaar. Maar deze week is het dan toch eindelijk zover. Voor het eerst een visgerecht én voor het eerst scholfilet eten.

Voor twee personen heb je nodig:
– 150 gram pandanrijst
– 150 gram scholfilet
– 1 ½ paprika (½ rood, ½ geel, ½ groen)
– 1 eetlepel kurkuma
– 3 eetlepels olie
– 1 eetlepel bloem
– 100 ml zoetzure woksaus
– 60 gram taugé
– 1 ½ bosui

DSCN2049.2JPG

Snijd de paprika’s alvast in reepjes, de bosui in schuine stukjes en breng een pan water aan de kook.

 DSCN2051 DSCN2055

Bestrooi de scholfilets aan beide kanten met bloem. Doe zodra het water kookt de kurkuma en rijst in de pan. De kurkuma zorgt ervoor dat de rijst mooi geel wordt. Kook de rijst in 8 minuten, giet af en laat het 5 minuten staan.

DSCN2063.2JPG DSCN2059.2JPG

Verhit 1 eetlepel olie in een wok en bak de paprika’s 8 minuten op middelhoog vuur. Ik gebruikte koolzaadolie, maar zonnebloemolie of olijfolie kan natuurlijk ook. Verhit de rest van de olie in een koekenpan en bak de schol in 4 minuten goudbruin, 2 minuten per kant. Voeg de woksaus en de taugé toe aan de paprika en verwarm nog 2 minuten mee.

 DSCN2067 DSCN2066

Serveer de rijst met een stuk scholfilet en de zoetzure paprika. Maak het geheel af met de stukjes bosui.

 DSCN2070.2JPG

Na één hap vis had ik er gelijk genoeg van. Scholfilet is absoluut niet mijn favoriet. Weten we dat ook weer. Verder was de rijst en zoetzure paprika wel lekker. De volgende keer vervang ik de scholfilet denk ik door koolvisfilet, laat ik de bosui weg en gebruik ik wat meer verschillende groente.

Geef een reactie

