Week 37: Varkensfilet met peer en ovenaardappeltjes

Deze week een gerecht met varkensvlees. Dat eten we eigenlijk nooit, behalve zo nu en dan in de vorm van spekjes of (’s winters) rookworst. Dus Simon keek me tijdens het boodschappen doen heel verbaasd aan toen ik hem vroeg of die even een pakje varkensfiletlapjes wilde pakken. De volgende keer kan het, wat mij betreft, net zo goed met kip. Maar ach, met mate mag alles, toch? Het recept komt uit de nieuwste Boodschappen (09-2014).

Voor twee personen heb ik gebruikt:
– (Vastkokende) aardappelen
– 2 varkensfiletlapjes
– 1 ui
– 1 teentje knoflook
– 125 gram magere gerookte spekreepjes
– 2 ½ peer (Conference)
– 1 eetlepel honing
– ½ eetlepel verse rozemarijn (alleen naaldjes)
– 50 ml appelsap
– 75 ml kippenbouillon
– 4 eetlepels olijfolie
– Een paar worteltjes

 DSCN2072.2JPG

Verwarm de oven voor op 170 °C. Schil de peren alvast, snijd in partjes en verwijder de klokhuizen. Snijd de ui fijn en zet de waterkoker vast aan voor de kippenbouillon.

Boen dan de aardappelen goed schoon. Laat de schil erom. Ik weet niet hoeveel gram ik gebruikt heb, maar wij eten niet zo heel veel aardappelen. De hoeveelheid aardappelen die je op de foto ziet, is wat ik gebruikt heb. Van schoonvaders groentetuin, heerlijk! Doe ze aardappelpartjes in een ovenschaal en giet er 1 ½ eetlepel olijfolie overheen. Bestrooi nog met wat zout en schep het even om. Zet de schaal vast in de oven.

 DSCN2074.2JPG

Bestrooi de varkenslapjes met zout en peper. Verhit de rest van de olijfolie in een koekenpan en bak de filetlapjes hierin kort aan. Ongeveer 2 minuten per kant. Leg de lapjes in een tweede ovenschaal. Pers de knoflook en fruit deze samen met de ui in het bakvet. Voeg vervolgens de spekjes toe en bak deze eventjes mee.

DSCN2078.2JPG DSCN2080.2JPG

Leg de peerpartjes bij de varkensfiletlapjes in de ovenschaal en schep de uien en spekjes erbij. Verdeel de honing over de inhoud van de ovenschaal. Ik heb de honing eerst kort verwarmd in de magnetron, zodat het wat vloeibaarder werd. Strooi de rozemarijn erover. Doe de appelsap en de kippenbouillon in de koekenpan en kook het ongeveer 2 minuutjes. Schenk het vocht over het vlees en zet ook deze ovenschaal in de oven (naast de aardappeltjes) voor 20 minuten.

DSCN2084.2JPG

We aten de aardappeltjes en varkensfilet met worteltjes (ook van de tuin!), maar zonder was ook al meer dan genoeg geweest. De combinatie peer en spekjes vond ik erg lekker. Zeker het herhalen waard!

 DSCN2087.2JPG

Geef een reactie

