Week 46: Taaitaai

Zoals ik twee weken geleden al schreef, zaten wij de afgelopen tijd midden in een verhuizing. Dat is ook de reden dat ik vorige week geen recept heb gepost. Ik kon echt nergens een gaatje vinden om iets voor de blog te koken en daar verslag van te doen. Het voelt een beetje alsof mijn 52keeranders-project mislukt is, maar ik ga het bijltje er niet bij neer gooien. We gaan weer vrolijk verder. Vanaf deze week kook ik dus in een nieuwe keuken en -eindelijk- op een gasfornuis in plaats van een elektrisch exemplaar.

Sinds vandaag is Sinterklaas weer in Nederland. Daarom deze week een Sinterklaasrecept, namelijk taaitaai. Ik hoef geen grote moeite te doen om zo’n grote zak taaitaai in één of twee dagen leeg te eten. Want ik vind het erg lekker, de vraag is: is zelfgemaakte taaitaai nog lekkerder? Makkelijk is het in ieder geval wel, al moet je er wel even tijd voor vrijmaken. Het deeg moet namelijk een halve dag in de koelkast staan. Het originele recept, waar ik voor de verandering eens een keer niets aan veranderd heb, vind je hier.

Voor 16 koeken gebruikte ik:
– 330 gram vloeibare honing
– 160 gram suiker
– 500 gram bloem
– ½ ei
– 2 eetlepels melk
– 12 gram (wijnsteen)bakpoeder
– 10 gram speculaaskruiden

 DSCN2327

Roer de suiker door de honing en verwarm deze 3 minuten in de magnetron. De suiker moet zo goed mogelijk worden opgelost in de honing. Dit lukt niet helemaal, maar dat is niet erg. Laat de honing dan helemaal afkoelen. Er moet straks namelijk ei bij en dat moet niet gelijk gaan stollen.

 DSCN2330 DSCN2331 DSCN2332

Ondertussen kun je de overige droge ingrediënten afwegen, dan heb je die maar vast klaar staan. Doe de bloem, de speculaaskruiden en het bakpoeder in een kom en roer dit goed door elkaar. Je kunt de speculaaskruiden ook zelf maken door verschillende specerijen te mengen. Hier had ik het budget en de tijd niet voor en bovendien had ik nog twee potjes speculaaskruiden in de kast staan. Maar het is een leuk projectje voor als die potjes leeg zijn. De samenstelling vind je hier.

 DSCN2335

Als de honing is afgekoeld kluts je een eitje en schenk je de helft ergens anders in. Die andere helft heb je later nodig om de taaitaai mee te bestrijken. Schenk de melk bij het halve ei en roer door elkaar. Voeg dit nu toe aan de honing.

 DSCN2337 DSCN2339

Doe een beetje van het bloemmengsel bij de honing en roer goed door met een vork. Voeg dan de rest toe en blijf goed roeren. Je krijgt nu een plakkerige substantie. Kneed dit nog even goed met een mixer met deeghaken of met je handen en maak er tenslotte een bol van. Door je handen in te smeren met een beetje olie (zonnebloemolie of arachideolie bijvoorbeeld) blijft het deeg minder aan je handen plakken. Dek de kom af met vershoudfolie en zet minstens een halve dag in de koelkast. Ik heb het zelfs een nacht laten staan.

 DSCN2340 DSCN2341

Verwarm de oven voor op 175°C. Breek brokken deeg van de bal van ongeveer 60 gram. Ik haalde er 16 brokken uit en had toen nog een klein beetje deeg over. Dit heb ik over de 16 brokken verdeeld. Kneed de deegbrokken dan tot een soort worstjes en druk ze vervolgens plat met je handen. Kerf met een vork strepen in de koeken en bestrijk ze met het overige ei. Bak de taaitaai dan in ongeveer 20 minuten goudbruin.

 DSCN2343 DSCN2345
DSCN2347 DSCN2348

Zijn de koeken tijdens het bakken -net als bij mij- tegen elkaar aan komen te liggen, snijd ze dan direct nadat je ze uit de oven hebt gehaald voorzichtig los met een mes. De taaitaai is hier nu nog zacht genoeg voor en op die manier zie je er straks niets meer van.

 DSCN2357

En, is zelfgemaakt taaitaai nou lekkerder dan uit de winkel? Tja, het is een beetje moeilijk vergelijken want de smaak is toch echt wel anders. Ik vind de honing een beetje te overheersend, maar de taaie taaitaai-bite is wel net echt. Kortom, lekker voor een keer, maar doe mij in het vervolg die uit de winkel maar weer (;

Geef een reactie

