Week 48: Kopje cake uit de magnetron

Eergisteren had ik plots heel veel zin om iets te bakken, maar ik had geen zin om tijden in de keuken te staan en de winkels waren al dicht, dus wat maak je dan? Na wat rond te kijken tussen mijn opgeslagen recepten, kwam ik de magnetron cupcake tegen. Letterlijk cake uit een cup. Ik had het al zo vaak gezien op Welke.nl, maar was er nog nooit aan toegekomen. Tot eergisteravond dus. En echt, dit móet je een keer proberen. Het is héél simpel, mega snel, erg lekker en als je kunt klokkijken kan het onmogelijk mislukken. Oja, en wat dacht je van het feit dat je lekker weinig afwas hebt? (;

Ik maakte natuurlijk twee kopjes cake, maar voor eentje heb je het volgende nodig:
– 1 ei
– 3 eetlepels suiker
– ⅓ cup zelfrijzend bakmeel
– 1 eetlepel boter
– 4 blokjes pure chocolade
– 5 pecannoten

DSCN2389.2JPG

Als vulling gebruikte ik pure chocola en pecannoten, maar hier kun je natuurlijk eindeloos mee variëren. Wat dacht je bijvoorbeeld van stukjes witte chocola, m&m’s, allerlei soorten noten, appel (met of zonder kaneel), banaan, speculaaskruiden, pepernoot of fudge?

Goed, het stappenplan. Begin met de boter. Zet het kopje dan eventjes in de magnetron zodat de boter zacht wordt/smelt. Dit roert namelijk een stuk makkelijker dan keiharde koude boter.

DSCN2392.2JPG DSCN2393.2JPG

Schep vervolgens de suiker erbij en roer door elkaar. Dit kan gewoon met een vork trouwens. Dan tik je het eitje op de rand van het kopje kapot en roer je dit er ook doorheen.

DSCN2395.2JPG DSCN2396.2JPG

Dan nog het zelfrijzend bakmeel. Ik gebruikte een cup om het af te meten, je kunt ook gewoon een beetje schatten en ⅓ van een grote mok nemen. Nu goed prakken/roeren met je vork zodat er geen klontjes zelfrijzend bakmeel meer in het beslag zitten. Tot slot is het tijd voor de vulling. Hak, prak, snijd je vulling naar keuze in kleine stukjes en roer het door je beslag.

DSCN2397.2JPG DSCN2399.2JPG

Dan komt nu het moeilijkste gedeelte en zelfs dat is a piece of cake! Zet je mok in de magnetron op 750 Watt en houd de tijd goed(!) in de gaten. In het recept dat ik had geraadpleegd stond dat de cupcake na 2 minuten nog een beetje kleffig was, dus deed ik hem 2½ minuut in de magnetron maar toen was ie wat te droog. Dus misschien 2¼ minuut dan maar? Zoals je leest, komt het dus best precies. In een halve minuut verandert je cakeje van klef naar droog, houd de tijd dus goed in de gaten.

DSCN2404.2JPG
Voor en na het bakken in de magnetron

In 10 minuten zit je met je kopje cake en thee op de bank, enjoy!

 DSCN2406.2JPG

Ik vond een hele kop cake wel erg veel, dus de volgende keer verdeel ik het over twee mokjes. Even uitvinden hoelang het dan in de magnetron moet.

Geef een reactie

