Week 49: Boerenkoolschotel met kip

Deze week een recept met een groente die na jaren en jaaaren te zijn gegeten door de Nederlandse burger ineens is uitgeroepen tot superfood. Ik kan geen groente bedenken die meer oer-Hollands en ouderwets is dan boerenkool en vandaar dat ik ook erg moest lachen toen ik hoorde dat het all over the world plots door foodies werd gebombardeerd tot supergroente. Waarom onbekende chiazaden en quinoa importeren uit verre landen als we ook gewoon boerenkool uit de achtertuin kunnen eten! Vooruit, uit de supermarkt mag ook.

Dit recept komt uit Allerhande 10-2014, maar na toevallig op Ah.nl/allerhande te hebben gekeken, ontdekte ik wat verschillen in de papieren en digitale versie van het recept. Ik heb de digitale versie maar gebruikt, ik had niet zo’n zin om een salmonellabesmetting op te lopen. Het verschil? Volgens de papieren versie moet je de kip in stukken van 3 à 4 cm snijden en de schaal 13 minuten in de oven zetten. Volgens de digitale versie moet de kip in blokjes van 1 x 1 cm en 20 minuten in de oven gebakken worden. Ik heb er zelfs 25 minuten van gemaakt, want na 20 minuten had ik nog zo m’n twijfels of de kip wel gaar was. Afijn, wat heb je nodig?

 Voor twee personen gebruikte ik:
– 125 gram boerenkool, fijngesneden
– 1 kipfilet
– 1 blik tomatenblokjes
– 1 blik cannellinibonen (400 gram)
– 1 ½ teen knoflook
– 1 theelepel gedroogde tijm
– 2 eetlepels amandelen of amandelschaafsel
– 1 eetlepel olijfolie

DSCN2420.2JPG

We hadden de boerenkool van de groentetuin gehaald, dus het schoonmaken en snijden daarvan was wel even een klusje. Maar haal je een zak uit de supermarkt of heb je nog gesneden boerenkool van de groentetuin in de vriezer liggen, dan is dit gerecht echt in een mum van tijd klaar. Het is eigenlijk een kwestie van kip snijden, alles bij elkaar gooien, door elkaar heen scheppen en in de oven met die hap. Op de foto hieronder zie je boerenkool afkomstig van één stronk -en nog niet eens zo’n grote-. Dat is natuurlijk wel veel meer dan 125 gram.

DSCN2416.2JPG

Verwarm de oven voor op 200 °C. Snijd de kip in stukjes van 1 x 1 cm. Pel en hak de knoflook grof en giet de cannellinibonen af. Dan kan in principe alles in de ovenschaal. Maar, na mijn ervaring met dit recept, zou ik er de volgende keer voor kiezen om nog even te wachten met de boerenkool. Doe dus de kipstukjes, tomatenblokjes, cannellinibonen, knoflook, tijm en olijfolie in de ovenschaal en schep goed door elkaar. Zet dit ongeveer 10 minuten in de oven en schep het halverwege om. Voeg na de 10 minuten de boerenkool toe en laat het dan nog eens 10 tot 15 minuten in de oven staan. Elke 5 minuten weer even omscheppen.

DSCN2421.2JPG

Het kan misschien ook wel wat korter hoor. Het gerecht is klaar zodra de kip gaar is, daar moet je dus op letten. Je kunt ook alles in een keer in de ovenschaal doen, hem 25 minuten in de oven zetten en elke 5 minuten omscheppen, maar dan is de boerenkool wel enigszins verlept. Ondertussen rooster je de amandelen.

DSCN2427.2JPG

Ik had geen amandelen, maar wel amandelschaafsel dus dat heb ik maar gebruikt. Ik denk wel dat amandelen lekkerder zijn omdat daar wat meer bite aan zit.

 DSCN2430.2JPG

Binnen een handomdraai heb je een lekker en gezond gerecht op tafel! Bovendien doe je weer eens wat anders met je boerenkool (:

 DSCN2432.2JPG

Geef een reactie

