De toppers van 2014

Het jaar is bijna om en daarom zijn er vandaag talloze jaaroverzichten te bekijken op zowel internet als tv. En ook ik doe er dit jaar een beetje aan mee. Niet dat ik mijn hele 52keeranders-jaar ga samenvatten. Maar de hoogtepunten wil ik wel graag met je delen. Mocht je ooit nog eens iets van deze blog willen uitproberen, dan heb ik twee keer een top drie samengesteld van recepten van het afgelopen jaar die echt súper de moeite waard zijn om eens te maken. Een top drie hoofdgerechten en een top drie taarten.

Hoofdgerechten

Ik begin bij nummer drie. De oer-Hollandse, lekker frisse en super simpele lentestamppot. Een stamppot die overigens net zo lekker smaakt in de andere seizoenen! Eén aanpassing, ik gebruik geen tuinkruidensoepgroente meer. In plaats daarvan gebruik ik hetzelfde gewicht aan prei in dunnen ringen gesneden.

 2014-05-28 17.11.51.2jpg 2014-05-28 17.08.12.2jpg
Nummer 3 – Lentestamppot

Dan nummer twee. Een gerecht dat iets meer tijd kost, maar waar je gelukkig veel voor terugkrijgt, de rodekooltaart met geitenkaas. Een heerlijk zoete groentetaart die ook koud als lunch erg lekker is. Het koken van het avondeten duurt dan misschien wat langer, voor het bereiden van je lunch hoef je alleen nog maar een mes en vork te pakken.

DSCN2475.2JPG
Nummer 2 – Rodekooltaart met geitenkaas

En dan de absolute nummer een. Eigenlijk wist ik al vrij snel dat dit onze favoriet zou worden. De su-per lekkere, heel simpele en lekker snelle Mediterrane broodpizza! Dit gerecht hebben we het afgelopen jaar het vaakst gegeten van alle 52keeranders-recepten. Ook wel logisch gezien we dit gerecht in week 4 al hebben uitgeprobeerd, maar toch. Echt, dit móet je een keer gegeten hebben. Oja, en ook dit gerecht is erg lekker om de volgende dag als lunch te eten!

 IMG_20140120_175816.2jpg IMG_20140120_180017.2jpg
Nummer 1 – Mediterrane broodpizza

Taarten

Ik ben gek op bakken, dus een taarten top drie mag natuurlijk niet ontbreken. Op nummer drie onze twee-jarig-huwelijksjubileum-taart, de citroen meringue taart. Heerlijk fris en hij ziet er ook nog eens heel mooi (en feestelijk) uit.

 2014-05-10 12.12.55.2jpg 2014-05-11 15.21.39.2jpg
Nummer 3 – Citroen meringue taart

 

Brownies from scratch heeft de tweede plek gehaald. O, wat is hij vele malen lekkerder dan die uit een pakje. Als je deze een keer geproefd hebt, wil je nooit meer anders. Geloof je me niet? Probeer ze dan zelf maar eens uit!

 IMG_20140227_113735
Nummer 2 – Brownies from scratch

En de nummer een is geworden… De appel-speculaastaart! Ik maakte hem destijds glutenvrij, maar met ‘gewone’ bloem is hij net zo lekker. De spijs, abrikozenjam, speculaaskruiden en het amandelschaafsel maken hem zo speciaal en super lekker.

 IMG_20140308_123805 IMG_20140308_123926
Nummer 1 – Appel-speculaastaart

We hadden nog twee absolute favorieten. Namelijk de After Eight chocolaatjes en de speculoosbonbons. Lekker om weg te geven als cadeautje, nog lekkerder om zelf op te eten (;

2014-06-03 13.19.51.2jpg 2014-05-06 19.18.20
After Eight & Speculoosbonbons

Tot zover 2014 en op naar 2015!

Geef een reactie

