Week 7: Snert

Nu alle sneeuw gesmolten is, lijkt het alsof de winter alweer is afgelopen. Niets is minder waar, de winter duurt nog wel even. En ook al geniet ik enorm van het feit dat het ’s ochtends eerder licht en ’s avonds later donker is, stiekem vind ik die donkere en koude tijd best gezellig. Onmisbaar tijdens de winter is natuurlijk snert. Eén nadeel, in mijn moeders snert zit altijd vlees met botten en ik krijg op z’n zachtst gezegd de bibbers van vlees met botten. Daar eet ik dan ook altijd ruim omheen. Met als gevolg dat er altijd wel een halve kippenpoot of karbonade over is nadat ik hem heb ‘opgegeten’. Afijn, ook al werden de botten en het vlees gescheiden voordat de snert werd geserveerd, ik vond altijd wel een splintertje of stukje kraakbeen in mijn bord en dat maakte dat ik geen snert meer lustte. Tot ik me laatst bedacht dat ik de smaak best oké vond, alleen de botsplinters niet. Dus besloot ik voor het eerst zelf snert te maken. Met vlees zónder botsplinters. Heb mem gebeld voor culinair advies en ben aan de slag gegaan. En wat denk je? Ik vond het heerlijk!

Ik maakte een pan waar we met z’n tweeën wel drie keer van kunnen eten en daarvoor gebruikte ik:
– 1 pak spliterwten (500 gram)
– 2 liter water
– 1 varkenslap (want daar zit geen bot aan, haha!)
– 1 bouillonblokje
– 200 gram knolselderij
– 1 prei
– 1 ui
– 1 aardappel
– 1 rookworst
– 125 gram (zuurkool)spekjes

DSCN2753.2

Ik vroeg me af of het nodig was, maar op de verpakking stond dat ik de spliterwten eerst moest wassen, dus dat heb ik braaf gedaan. Spliterwten in een vergiet, flink afspoelen en schudden en dan uit laten lekken. Doe de spliterwten dan in de pan met 2 liter water. Zorg dat je een grote pan gebruikt, want anders kookt het gigantisch over. Ik gebruikte een pan van ongeveer 5 liter. Doe ook de varkenslap en het bouillonblokje in het water en breng het geheel aan de kook. Draai het vuur, zodra het water kookt, laag en laat twee uren zachtjes koken. Roer regelmatig.

 DSCN2756.2

Als de twee uren bijna voorbij zijn kun je de groenten gaan snijden. Halveer de knolselderij en snijd er dan plakken van ongeveer een centimeter vanaf. Deze kun je vervolgens heel makkelijk schillen en in kleine blokjes snijden. Schil de aardappel en snijd in blokjes, snijd de prei in ringen en snipper de ui.

DSCN2759.2 DSCN2763.3

Vis de varkenslap uit de pan en voeg de gesneden groente en de rookworst toe aan de soep. De varkenslap snijd je in stukjes, maar doe je nog niet terug in de pan. Laat de soep nog een halfuurtje zachtjes koken.

DSCN2765.2 DSCN2766.2

Haal nu ook de rookworst uit de pan en snijd deze in plakjes. Ik wilde de soep ietsje pureren. Dit gaat het makkelijkst met een staafmixer, maar die heb ik niet. En na mijn groene keuken ervaring raad ik het sterk af om het met een gewone mixer te proberen (; Dan maar in de blender. Ik heb niet alles door de blender gehaald, want dan wordt het ook zo Olvarit-achtig. Doe na het pureren de stukjes varkenslap, de plakjes rookworst en de zuurkoolspekjes bij de soep en laat nog even zachtjes koken tot de spekjes gaar zijn.

 DSCN2771.2 DSCN2772.2

Als je de soep nog  wat te dik vindt, kun je altijd wat water toevoegen. Je kunt de snert serveren met roggebrood, maar zonder kan net zo goed. Eet smakelijk (:

DSCN2774.2

Oja, en met de knolselderij die ik over had, maak ik binnenkort een nieuw gerecht voor de blog! Wil jij dat ook? Knolselderij in stukken snijden, een paar minuutjes blancheren, snel af laten koelen, goed laten uitlekken, eventueel droog deppen en invriezen.

Geef een reactie

