Week 11: Zoetzure gehaktballetjes met rijst

Deze week een supersimpel, supersnel en niet al te duur recept. Het meeste werk zit hem in het maken van de gehaktballetjes en de meeste tijd gaat zitten in het koken van de rijst, verder is het eigenlijk enkel een kwestie van bij elkaar in de pan gooien en door elkaar heen roeren. Een kind kan de was doen! Het recept vond ik op de site van Allerhande. Ik maakte de saus voor vier personen, zodat we er twee keer van kunnen eten. De hoeveelheid rijst was wel voor twee personen.

Ik gebruikte:
– 150 gram rijst (voor 2 personen)
– 400 gram gehakt
– 2 theelepels kerriepoeder
– 1 zak Italiaanse wokgroente (AH)
– klein blikje ananasstukjes
– 1 blikje tomatenpuree
– 2 eetlepels azijn

 DSCN2877.2

Breng water aan de kook en kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking.

DSCN2881.2 DSCN2895.2

Meng het gehakt met het kerriepoeder en voeg eventueel nog een snuf peper en zout toe. Ik gebruikte gekruid gehakt, dus dan is peper en zout niet meer nodig. Officieel moet je hier dan gehaktballetjes van draaien ter grootte van een walnoot. Dit heb ik ook gedaan, maar ik denk dat ik het de volgende keer gewoon rulbak. Wel zo makkelijk en bovendien is het vlees dan wat beter over de saus verdeeld.

DSCN2879.2 DSCN2883.2

Draai je wel balletjes dan bak je ze in ongeveer 8 minuten gaar in een pan met antiaanbaklaag. Dit kan zonder boter of olie. Haal de gehaktballetjes uit de pan en wok in het achtergebleven vet de groenten ongeveer 5 minuten. De volgende keer gebruik ik hiervoor ‘gewoon’ verse groenten, daar zit naar mijn mening toch echt meer smaak aan. Dan kost het alleen wel meer tijd, omdat je de groente nog moet snijden. Het is maar net waar je prioriteit ligt (;

DSCN2885.2 DSCN2887.2

Voeg de ananas en het sap toe en roer de tomatenpuree en azijn erdoorheen. Doe de gehaktballetjes dan weer bij de groente in de pan en laat nog 3 minuten staan op laag vuur.

DSCN2890.2 DSCN2893.2

Verdeel de rijst en de zoetzure balletjes en groente over de borden en eet smakelijk!

DSCN2898.2

1 Comment

  1. Pingback: De toppers van 2015 | 52keeranders

Geef een reactie

