Week 14: Kip Madras zonder pakjes

Bij het samenstellen van mijn wekelijkse boodschappenlijstje vroeg ik manlief of hij ook nog iets wist voor ons weekmenu. Hij had wel weer eens zin in Kip Madras. Aangezien dit een van de bekende Knorr wereldgerechten is en ik geen fan ben van pakjes, wilde ik zijn idee aan de kant schuiven. Toen stelde hij beef shanghai voor. Hmm, ook zo’n pakjesgerecht en bovendien hoort beef shanghai niet bij mijn favorieten (en dat weet ‘ie!). Weet je wat, ik kijk even of Google ook een Kip Madras recept voor mij heeft zonder pakjes en zakjes. Guess what! Binnen no-time had ik twee recepten gevonden die ik gecombineerd heb. Simon blij, ik blij! De recepten vond ik hier en hier. Voor de Kip Madras heb je madras curry pasta nodig. Geen idee waar je die kunt kopen, maar als we dan toch bezig zijn met koken from scratch waarom dan de curry pasta niet zelf maken? Kan ik m’n vijzel ook eindelijk weer eens gebruiken, haha (;

Voor de curry pasta heb ik gebruikt:
– 2 theelepels komijn (zaad of gemalen)
– 2 theelepels koriander (zaad of gemalen)
– 2 theelepels paprikapoeder
– 1 ½ theelepel kurkuma
– 1 theelepel mosterdzaad (gemalen kan ook)
– 1 theelepel djahé (gemalen gember)
– ½ theelepel peper
– ¼ theelepel chilipoeder*
– 1 teen knoflook
– 2 eetlepels arachideolie (zonnebloemolie kan ook)
– 1 ½ eetlepel citroensap

DSCN2936.2

* De chilipoeder laat ik de volgende keer weg, want wij vonden het veel te pittig. Houd je echt van spicy, dan kun je de chilipoeder er in laten.

In plaats van theelepels en eetlepels gebruikte ik tea- en tablespoons. Die zijn handig omdat je daarvan ook een ½ en ¼ variant hebt (voor de kurkuma, peper en chilipoeder). Maar met gewone Nederlandse thee- en eetlepels kan het ook prima! Je kunt het geheel ook keer 4 doen, dan heb je er één keer werk van en 4 keer plezier. De curry pasta schijnt in de koelkast best een tijd goed te blijven namelijk. Bovendien hoef je dan niet te knoeien met halve thee- en eetlepels. Maar dat is aan jou (;

Maal eerst in de vijzel de kruiden fijn die nog niet gemalen zijn. Zoals komijnzaad, korianderzaad en mosterdzaad. In mijn geval alleen het mosterdzaad, aangezien ik de andere twee in gemalen variant heb. Voeg daarna alle andere kruiden toe en meng door elkaar. Het begint al heerlijk te ruiken!

DSCN2939.2 DSCN2941.2 DSCN2942.2

Pel de teen knoflook en voeg ook die toe. Maal fijn en door het kruidenmengsel heen. Voeg tot slot de olie en het citroensap toe. Goed mengen en klaar is Kees.

DSCN2944.2 DSCN2945.2 DSCN2947.2

Ik heb de curry pasta een dag van tevoren gemaakt en het daarom in een potje gestopt, dat hoeft natuurlijk niet als je het gelijk gaat gebruiken.

 DSCN2951.2

Als de curry pasta klaar (of gekocht) is, kan het echte werk beginnen. Hiervoor heb je voor vier personen nodig:
– 2 kipfilets
– 1 ui
– 1 paprika
– 1 groene appel (Granny Smith)
– 150 gram sperziebonen
– 1 blik gepelde tomaten
– madras curry pasta, zie hierboven
– 4 flinke eetlepels Griekse yoghurt
– 1 ½ koffiekopje rijst (ik gebruikte zilvervliesrijst)
– handje ongezouten cashewnoten (was ik vergeten)
– kurkuma
– peper en zout
– olijfolie

DSCN2954.2JPG

Zet twee pannen met water op. Een voor de rijst en een voor de sperziebonen. Doe de rijst zodra het water kookt in de pan en voeg een theelepel kurkuma toe. Hierdoor kleurt je rijst straks mooi geel. Doe hetzelfde met de sperziebonen, maar dan zonder kurkuma (; Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking en kook de sperziebonen beetgaar. Giet daarna af.

DSCN2958.2JPG DSCN2960.2JPG

Snijd ondertussen de kip in blokjes en bestrooi met peper en zout. Snipper de ui en snijd de paprika en gepelde tomaat in blokjes.

DSCN2955.2JPG DSCN2963.2JPG DSCN2966.2JPG

Verhit twee eetlepels olijfolie in een wok en doe de kipblokjes erin. Bestrooi met wat kurkuma en bak totdat de kip gaar is. Haal de kip uit de pan en bewaar in een schaal. Verhit nog eens een eetlepel olijfolie in de wok en bak de ui glazig.

DSCN2961.2JPG DSCN2965.2JPG

Voeg dan de paprika, tomaat en sperziebonen toe en bak even mee. Curry pasta erbij, Griekse yoghurt toevoegen en door elkaar roeren.

DSCN2967.2JPG  DSCN2968.2JPG
DSCN2969.2JPG  DSCN2970.2JPG
DSCN2971.3JPG  DSCN2972.2JPG

Laat het geheel even sudderen en doe dan de kipblokjes weer terug in de wok. Snijd de appel in blokjes en voeg toe. Laat de appel nog even opwarmen en dan is het tijd om de maaltijd te serveren.

DSCN2973.2JPG DSCN2974.2JPG

Schep de rijst en Kip Madras in een bord en maak het geheel af met wat ongezouten cashewnoten (die ik helaas vergeten was). Rasawath aharak! (Indiaas voor eet smakelijk)

DSCN2980.2JPG

De Kip Madras was heerlijk! Misschien wel vooral door het feit dat ik hem gemaakt heb zonder gebruik te maken van pakjes of zakjes. Volgende keer wel een beetje minder spicy en mét cashewnoten. Dit gerecht gaan we zeker weten vaker eten!

Geef een reactie

