Week 15: Wokwitlof met tijm en honing

Deze week een eenvoudig, snel, gezond en lekker recept: witlof met honing en tijm en gekruide aardappelpartjes. Ik speel een beetje vals, want ik heb het twee weken geleden voor het eerst gemaakt op aanraden van mijn moeder. Ik vond gelijk dat ik er een blogrecept van moest maken. Maar ja, wat als alles al op is en je nul foto’s hebt gemaakt? Dan doe je het gewoon eventjes over. Internet biedt dit recept op meerdere plaatsen aan, maar ik heb deze variant als inspiratiebron genomen.

Voor twee personen heb je nodig:
– 3 stronken witlof
– 25 gram pijnboompitten
– 1 eetlepel gedroogde tijm*
– 1 appel
– 3 eetlepels honing
– 1 flinke eetlepel appelstroop
– handje rozijnen
– olijfolie
*Verse tijm is misschien nog wel lekkerder, maar dat had ik niet.

 DSCN2983.2

Het specerijenmengsel voor de aardappeltjes vond ik hier. Voor twee personen gebruikte ik onderstaande hoeveelheden. Maak je de aardappeltjes voor een grotere groep mensen klaar vermenigvuldig dan de kruiden en olijfolie. Zelf aardappelpartjes maken van aardappelen kan natuurlijk ook, maar ik koos deze keer even voor de luie en snelle manier (;

Je hebt nodig:
– aardappelpartjes
– 1 theelepel paprikapoeder
– 1 theelepel tijm
– 1 theelepel rozemarijn
– 1 theelepel oregano
– 2 eetlepels olijfolie

 DSCN2997.2

Verwarm de oven voor volgens de aanwijzingen op de verpakking van de aardappelpartjes. Schenk de olijfolie bij de aardappelpartjes en schep om. Voeg vervolgens alle kruiden toe en schep weer om.

DSCN2998.2 DSCN2999.2 DSCN3000.2

Verdeel op een met bakpapier beklede bakplaat en bak volgens de aanwijzingen op de verpakking zodra de oven klaar is met voorverwarmen.

 DSCN3003.2 DSCN3012.2

Snijd ondertussen de kontjes van de stronken witlof. Haal een voor een de bladeren los. Lukt dit niet meer goed? Snijd dan aan de onderkant een extra reepje van de witlof af.

DSCN2988.2 DSCN2992.2

De middelste kleine blaadjes gebruik je niet, want die zijn bitterder. Snijd de blaadjes in repen en snijd de appel ook alvast in blokjes.

 DSCN2993.2 DSCN3004.2

Verhit olijfolie in een wok en bak hierin de pijnboompitjes goudbruin. Strooi de tijm erbij en voeg de witlof toe. Schep om en bak ongeveer een minuut.

DSCN3006.2 DSCN3007.2

Voeg dan de appel en rozijnen toe en schep weer om. Schep/schenk de honing en appelstroop erbij en blijf omscheppen. Het moet allemaal een beetje vlot achter elkaar, want als het te lang duurt verandert je wokwitlof in woksnottebellen. Niet te lang meer door laten bakken dus. En zodra het klaar is, gelijk van het vuur halen.

 DSCN3009.2 DSCN3010.2

Schep de aardappelpartjes en wokwitlof op een bord en eet smakelijk!

 DSCN3015.2

Toen ik het bijna op had, bedacht ik me nog dat het vast wel lekker was geweest er wat witte kaas of feta bij te serveren voor een zoute twist. Volgende keer maar even proberen (:

1 Comment

  1. Pingback: De toppers van 2015 | 52keeranders

Geef een reactie

