Week 16: Geitenkaassalade met honing-tijm dressing

Deze week zijn alle kant en klare maaltijdsalades bij AlbertHeijn in de aanbieding. In de folder zag ik de geitenkaas maaltijdsalade staan en die zag er héél lekker uit. Van de prijs werd ik alleen iets minder vrolijk. Twee maaltijdsalades zouden, ondanks dat het een aanbieding was, €7,48 kosten. Zo’n salade kan ik veel goedkoper zelf maken! Als je alle ingrediënten voor deze salade los moet kopen, ben je natuurlijk duurder uit. Maar de meeste ingrediënten had ik al in huis. Ik hoefde alleen nog wat verse benodigdheden te halen. Omgerekend was ik daarvoor maar €2,42 kwijt en dat scheelt toch weer €5,00! Bovendien is het natuurlijk ook veel leuker om zo’n salade zelf te maken (; De benodigdheden las ik af van de ingrediëntenlijst van de AH maaltijdsalade, de verhoudingen heb ik zelf bedacht. In de maaltijdsalade heb ik de pasta weggelaten, maar ik denk dat ik die de volgende keer toch toevoeg omdat het dan wat meer vult. Het originele recept voor de honing-tijm dressing vond ik trouwens hier.

Voor de honing-tijm dressing heb je nodig*:
– 100 ml olijfolie
– 2 eetlepels witte wijnazijn
– 1 eetlepel natuurazijn
– 1 theelepel gembersiroop
– 2 eetlepels honing
– 2 eetlepels tijm
– zout en peper
* Je hebt lang niet alle dressing nodig, dus je zou de hele boel ook kunnen halveren.

 DSCN3029.2

De dressing maakte ik ’s ochtends. Dat scheelt ’s avonds weer tijd en dan kunnen de smaken ook lekker in elkaar trekken. Het maken van de dressing is héél simpel, je doet alle ingrediënten in een flesje of potje, dop er op, even goed schudden en klaar. Ik gebruikte een trechter om alles netjes in de fles te krijgen.

DSCN3032.2 DSCN3035.2

Dat is vooral erg handig bij de honing en kruiden. De dressing ziet er in geschudde staat niet zo smakelijk uit, maar wees niet bang het smaakt beter dan het eruit ziet! (;

 DSCN3037.2 DSCN3038.2

Voor de salade voor twee personen heb je nodig:
– 100 gram geitenkaas
– zak jonge bladsla met babyspinazie (AH)
– ruime hand walnoten
– 6 zongedroogde tomaatjes
– 1 appel
– ⅓ komkommer
– 6 eetlepels honing-tijm dressing

 DSCN3042.2

De salade zelf is al niet veel moeilijker. Verwijder het klokhuis van de appel, snijd de partjes in schijfjes en halveer deze. Snij de komkommer in de lengte doormidden, verwijder de zaadjes met een theelepel en snijd in plakken. Snijd de zongedroogde tomaatjes in reepjes. Eventueel kun je de walnoten grof hakken, maar dat hoeft niet.

 DSCN3044.2 DSCN3046.2 DSCN3048.2

Doe de sla in een schaal of verdeel gelijk over twee borden. Voeg de appel, komkommer, tomaatjes en walnoten toe. Verkruimel de geitenkaas boven de salade en maak het geheel af met de honing-tijm dressing. Voilà, een heerlijke, gezonde, snelle en vegetarische maaltijdsalade. Geniet ervan!

 DSCN3054.3

Ik denk dat ik de zongedroogde tomaatjes de volgende keer vervang door gerookte kipfilet. Misschien ook een idee voor mensen die niet zo van vegetarisch houden (;

2 Comments

  1. Pingback: De toppers van 2015 | 52keeranders

Geef een reactie

