Week 18: Fryske Dúmkes

Als echte Friezin wil ik de Friese cultuur natuurlijk wel een beetje in leven houden. Vandaar dat ik deze week Fryske Dúmkes heb gemaakt. Ze stonden al heel lang op mijn to-bake lijstje, dus het werd hoog tijd. Het recept heb ik ooit eens gekopieerd uit een blad die m’n moeder thuis had liggen, dus waar het precies vandaan komt weet ik niet. Ik lees trouwens net op Wikipedia dat Fryske Dúmkes worden gemaakt met hazelnoten en dat de variant met amandelen Amelander Dúmkes genoemd worden. Nou ja (;

Dit recept is genoeg voor minstens 35 koekjes. Eigenlijk hadden ze wat kleiner gemoeten, dus dan kun je er nog meer uithalen.
– 150 gram boter (op kamertemperatuur)
– 150 gram bruine basterdsuiker
– 2 eieren
– 250 gram bloem
– 1 theelepel zout
– 80 gram fijngemalen amandelen
– 1 theelepel anijszaad *
– 1 theelepel gemberpoeder
– 1 theelepel kaneel

DSCN3084.2

* Volgens het recept heb je een theelepel nodig, ik zou zelf de volgende keer voor 1 eetlepel gaan.

Ik ben begonnen met het fijnmalen van de amandelen met de keukenmachine. Mijn keukenmachine heeft een heel handig klein opzetstuk voor het hakken/malen van bijvoorbeeld noten en koffiebonen. Heel fijn, want dan heb je niet gelijk zo’n grote keukenmachinebeker bij de afwas staan. Ondertussen laat je het anijszaad een kwartier weken in een eetlepel warm water.

DSCN3085.2 DSCN3087.2

Roer dan de boter zacht, voeg de suiker en eieren toe en mix tot een schuimig geheel.

 DSCN3089.2 DSCN3091.2 DSCN3093.2

Zeef de bloem boven de kom en voeg het zout toe. Giet het geweekte anijszaad af en doe samen met de rest van de kruiden in de kom. De gemalen amandelen kun je nu ook toevoegen. Die was ik eerst even vergeten, dus die heb ik er later bij gedaan.

 DSCN3095.2 DSCN3098.2

Kneed het geheel goed door. Ik heb dit gedaan met een mixer met deeghaken, maar met de handen is handiger denk ik. Met de mixer werd het namelijk heel plakkerig.

  DSCN3101.2 DSCN3100.2 

Maak een bal van het deeg, wikkel het in vershoudfolie en leg minstens een halfuur in de koelkast. Omdat mijn deeg zo plakkerig was heb ik er een uur van gemaakt en heb ik hem niet in de koelkast, maar in de vriezer gelegd. Zodra je het deeg uit de koelkast/vriezer haalt, zet je de oven aan op 150 °C. Bestrooi je werkblad en de bal deeg dan met bloem en rol hem uit tot een lap van 1 centimeter dik.

 DSCN3102.2 DSCN3104.2

Snijd er koekjes uit van ongeveer 2 bij 4 centimeter en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Bak ze in ongeveer 25 minuten gaar (ook een beetje afhankelijk van hoe groot ze zijn). Even laten afkoelen en lekker ite!

 DSCN3106.2 DSCN3107.2

Die van mij hadden wel iets langer gemogen, want die waren niet zo lekker knapperig als dat ze horen te zijn. En de volgende keer voeg ik in plaats van een theelepel anijszaad een eetlepel toe, want die smaak vond ik niet genoeg terug in het koekje. Terwijl dat nou juist de smaak van Fryske Dúmkes is.

Geef een reactie

