Week 20: Aardbeien-MonChoutaart

Vorig jaar op 12 mei plaatste ik de citroen meringue taart omdat Simon en ik op 11 mei 2 jaar getrouwd waren. Dat betekent dat we vandaag 3 jaar getrouwd zijn! En je snapt dat dat een hele goede reden is om taart te maken. Want een feest wordt altijd leuker als er taart is (: Het recept haalde ik uit Allerhande 05-2015.

Je hebt nodig:
– 100 gram boter
– 260 gram kandijkoekjes
– 500 gram MonChou
– 320 gram lemon curd*
– 350 gram aardbeien
– 50 gram witte chocolade
* De lemon curd kun je in een pot kopen, maar zelf maken is helemaal niet moeilijk en natuurlijk veel leuker (; Lees hieronder hoe het moet.

 DSCN3150.2

Ik ben begonnen met het maken van de lemon curd. Toevallig heb ik die voor het eerst gemaakt toen ik de citroen meringue taart van vorig jaar gebakken heb. Voor de lemon curd heb je nodig:
– 2 citroenen (klopt, er staat één teveel op de foto)
– 275 ml water
– 55 gram maïzena
– 145 gram kristalsuiker
– 65 gram koude boter
– 3 eierdooiers

DSCN3146.2

Boen de citroenen goed schoon en rasp ze boven een steelpan. Snijd ze doormidden en voeg ook het citroensap toe. Schenk er water bij en roer de maïzena er goed doorheen. Roer dan de suiker erdoor en zet de pan op laag vuur. Blijf goed roeren. Op een gegeven moment wordt het papje dik. Als het dik genoeg is, haal je de pan van het vuur en roer je de koude boter erdoorheen. Dit vergt spierballen, dus een paar extra handen om je af te lossen zijn wel handig (; Roer tot slot de eierdooiers erdoor en klaar is de lemon curd. Je hebt dan wel wat teveel lemon curd, maar dat is geen probleem. Onderaan deze post lees je wat je hiermee kunt doen.

 2014-05-10 11.31.55.2jpg
Een foto van de lemon curd van vorig jaar

Hierna maal je de kandijkoekjes fijn in een keukenmachine en smelt de boter in een pannetje.

DSCN3153.2 DSCN3155.2
DSCN3151.2 DSCN3156.2

Als de boter gesmolten is, schep je het koekkruim door de bodem.

DSCN3157.2 DSCN3158.2

Verdeel je het over een met bakpapier beklede springvorm (ik gebruikte een met Ø26cm). Druk goed aan met de bolle kant van een lepel.

 DSCN3159.2 DSCN3160.2

Doe de lemon curd en de MonChou in een kom en mix door elkaar.

DSCN3164.2 DSCN3165.2

Schep op de bodem en laat minstens een uur opstijven in de koelkast. Maak de taart vlak voor serveren af met de aardbeien en chocolade. Verwijder de kroontjes van de aardbeien en snijd ze in kwarten.

DSCN3167.2 DSCN3168.2

Verdeel ze over de taart en rasp hier flink wat witte chocolade over.

DSCN3170.2 DSCN3175.2

Geniet van je taart en je feestje! (:

DSCN3182.2

Wat kun je nou doen met de overgebleven lemon curd? Nou, van alles, maar hier lees je de twee dingen die ik ermee gedaan heb. Naast de lemon curd heb je ook 3 eiwitten over en van die twee dingen kun je iets heel lekkers maken: eiwitschuimpjes met lemon curd!

Je hebt nodig:
– 3 eiwitten
– 187 gram suiker
– lemon curd

Verwarm de oven voor op 100 °C. Klop de eiwitten goed stijf in een vetvrije kom, 187 gram suiker in delen toevoegen en ook goed blijven kloppen. Maak met een slagroomspuit kleine ‘mandjes’ van het eiwitmengsel op een met bakpapier beklede bakplaat. In het midden schep je een theelepel lemon curd. Na ongeveer een uur in de oven zijn ze klaar.

 DSCN3183.2

Maar er is meer! Ik moest ook taart maken die FODMAP-beperkte dieet proof was. Ik heb een lemon curd taartje met aardbeien gemaakt in een springvorm met Ø12cm.

Hiervoor heb ik gebruikt:
– 35 gram noten (pecannoten, walnoten, amandelen en hazelnoten)
– 25 gram havermout
– 40 gram dadels
– lemon curd (hoeveel precies weet ik niet)
– een paar aardbeien
– blokje pure chocolade

De dadels week je een halfuur in warm water. Verwarm de oven voor op 200 °C. Maal de noten met de havermout fijn in een keukenmachine en maal de dadels erdoorheen. Maak er een bal van en bekleed daar de springvorm mee. Prik gaatjes in de bodem en bak 10 minuten. Haal de bodem uit de oven en schep de lemon curd erin. Bak nog eens 20 minuten. Wordt het deeg te donker, dek de springvorm dan af met aluminiumfolie. Laat de taart helemaal afkoelen en garneer vlak voor serveren met partjes aardbei en chocoladeschaafsel. Zonder aardbeien en chocola kan denk ik ook prima trouwens, maar dit vond ik er wat feestelijker uitzien. Ik heb hem zelf nog niet geproefd, dus ik hoop dat ‘ie lekker is! Als de proefpersoon hem goedkeurt, maak ik hem later deze week nog een keer in het groot voor haar verjaardag.

DSCN3184.2

2 Comments

  1. Pingback: Week 22: Choco-karameltaart met zeezout | 52keeranders

  2. Pingback: Week 36: Homemade tagliatelle | 52keeranders

Geef een reactie

