Week 23: Lentepastei

Ik was vergeten om een recept uit te zoeken voor deze week. Pas toen ik al boodschappen had gedaan, bedacht ik me dat ik nog niets had voor de blog. Het moest iets simpels zijn. Ik bladerde door m’n vers uitgescheurde Allerhande recepten en vond de lentepastei. ‘Lekker voor weinig’ stond erboven. Simpel én goedkoop dus, nice! Helaas moesten de boodschappen bij de Poiesz worden gehaald in plaats van bij AlbertHeijn. Bij AlbertHeijn ben je voor de ingrediënten van deze pastei (exclusief eieren, want die had ik nog in huis) €5,08 kwijt. Bij de Poiesz kostten de boodschappen voor deze maaltijd €8,79. *Baal!* Dan is het plotseling toch niet zo budget meer… Maar goed, je moet toch wat.

Voor een pastei voor 4 personen heb je nodig:
– 1 pak spinazie van 450 gram
– 200 gram kipfilet (vleeswaren)
– 4 eieren
– 150 gram kruidenroomkaas
– 200 gram diepvriestuinerwten
– 200 gram diepvriessperziebonen
– 1 blik croissantdeeg

 DSCN3248.2
Op de foto ontbreekt de spinazie, die had ik per ongeluk al in de pan gedaan (;

Verwarm de oven voor op 180 °C en ontdooi de spinazie in een pan. Kook water in een waterkoker en doe de tuinerwten en sperziebonen in een vergiet. Giet het water over de tuinerwten en sperziebonen heen. Op deze manier zijn ze snel ontdooid. Zet de tuinerwten en sperziebonen aan de kant.

Snijd de kipfilet in dunne reepjes en klop de eieren los.

DSCN3251.2 DSCN3252.2

Meng de roomkaas en kipfilet door de eieren.

DSCN3253.2 DSCN3256.2

Doe de spinazie in een zeef en druk er met een lepel zoveel mogelijk vocht uit. Voeg de groenten toe aan het ei-mengsel en breng op smaak met peper en eventueel zout.

 DSCN3260.2 DSCN3261.2

Verdeel het mengsel over een ovenschaal en bekleed met het croissantdeeg. Stop de randen goed in en maak met een mes 2 inkepingen in het deeg.

DSCN3263.2 DSCN3264.2

Bak de pastei 35 minuten in de oven. Houd ondertussen de kleur in de gaten. Wordt het deeg te donker? Dek het dan af met aluminiumfolie.

 DSCN3265.2

Simpel toch? Alleen wel even boodschappen doen bij AlbertHeijn dus! (;

DSCN3270.2

 

Geef een reactie

