Week 24: Aardbeiensorbetijs met schuimpjes

Het werd wel weer eens tijd voor een lekker toetje. Toen ik mijn toetjesmap doorbladerde was de keuze snel gemaakt! Dit dessert zag er heerlijk uit op de foto. Het enige nadeel was dat het originele recept niet echt een uitdaging was. Tot ik bedacht dat ik het sorbetijs ook wel zelf kon maken in plaats van kopen. En zelfs dat was niet moeilijk. Voor dit overheerlijke toetje hoef je niet per se een keukenprins(es) te zijn, je hebt alleen een keukenmachine en een vrije dag nodig.

Voor het ijs gebruikte ik:
– 225 gram diepvriesaardbeien
– rasp van ¼ citroen
– 90 gram kristalsuiker (was wel iets te veel vond ik)
– ongeveer 50 ml water (25 ml is waarschijnlijk ook wel genoeg)

DSCN3271.2

Voor de rest van het dessert gebruikte ik:
– 100 gram kristalsuiker
– 100 gram poedersuiker
– 2 eiwitten
– 250 gram aardbeien
– sap van ½ citroen
– 200 ml slagroom
Hier kunnen met gemak 4 personen van eten.

DSCN3280.2

Je begint met het ijs. Dit heb ik ’s ochtends al klaargemaakt, zodat het overdag weer goed kon invriezen. Het handigst is dat je de schaal of bak waar je het ijs straks in doet alvast in de vriezer zet, zodat ‘ie goed koud wordt. Deze manier van ijs maken is de aller-allermakkelijkste en -snelste (denk ik). Haal de diepvriesaardbeien uit de vriezer en laat ze 5 minuten zacht worden. Doe dan, behalve het water, alle ingrediënten in een keukenmachine en maal alles fijn. Mijn ijs was toen nog niet mooi glad, dus ik heb er een beetje water bij gedaan. Keukenmachine weer even aan tot het een gladde pasta is. Schep het ijs over in de schaal of bak die je in de vriezer had gezet en vries in. Of het per se nodig was, weet ik niet. Maar ik heb het ijs elk uur even goed doorgeroerd met een vork om kristalvorming te voorkomen.

 DSCN3275.2 DSCN3277.2

Vervolgens komen de schuimpjes. Verwarm de oven voor op 100 °C. Ik maak heel vaak schuimpjes, maar deze zijn net een beetje anders. Klop de eiwitten goed stijf in een vetvrije kom. Voeg tijdens het kloppen geleidelijk de kristalsuiker toe en blijf dan 5 minuten kloppen. Tot slot ook geleidelijk de poedersuiker door het eiwitschuim kloppen.

DSCN3282.2 DSCN3283.2 DSCN3284.2

Het eiwitschuim was niet zo mooi stijf als dat het anders altijd is, dus heb ik het maar heel snel met een lepel op een met bakpapier beklede bakplaat geschept en in de oven gezet om uitlopen te voorkomen. Afhankelijk van de grootte en vorm van de schuimpjes moeten ze 1 tot 2 uur in de oven. Mijn schuimpjes heb ik er na anderhalf uur uitgehaald. Als het goed is, heb je schuimpjes genoeg. Dus als je wilt checken of je schuimpjes goed zijn, kun je er best even een uit de oven halen om te proeven.

 DSCN3292

Dan de aardbeiensaus. Hiervoor heb je 150 gram aardbeien nodig. Verwijder de kroontjes en pureer de aardbeien met het citroensap in een keukenmachine of met een staafmixer.

DSCN3287.2 DSCN3290.2

Giet de saus door een zeef. Verwijder ook van de overige aardbeien de kroontjes en snijd in kwarten.

DSCN3291.2 DSCN3293.2

Klop tot slot de slagroom. Zoet deze naar smaak met kristalsuiker. Ik voegde ongeveer 4 theelepels suiker toe.

DSCN3294.2

Dan is het tijd om het toetje op te maken. Het is het mooist om dit in een glas te doen. Volgens het recept moet je 2 lagen maken, maar zit je al vol van de rest van de maaltijd dan kan 1 laag ook prima (dan kunnen er zelfs wel 8 mensen van eten als je een beetje rustig aan doet met de slagroom). Start met een laagje aardbeien, daaroverheen schenk je de aardbeiensaus. Schep daar slagroom op, verkruimel er 1 of 2 schuimpjes overheen en vervolgens een bolletje sorbetijs. Je kunt het nog afmaken met wat slagroom en schuimkruimels. En nu snel aan tafel, anders smelt het ijs. Eet smakelijk!

DSCN3295.3

Wil je het wat makkelijker maken, dan kun je er ook voor kiezen om of het ijs of de (aardbeien met) saus weg te laten. Het ijs vond ik er erg lekker bij, dus ik zou eerder de (aardbeien met) saus weglaten.

1 Comment

  1. Pingback: De toppers van 2015 | 52keeranders

Geef een reactie

