Week 27: Bonte tomatensalade

Het was vandaag behoorlijk warm en het belooft alleen nog maar warmer te worden deze week. Dat betekent dat ik geen zin heb in stevige en ingewikkelde maaltijden maar in makkelijk en ‘fris’ eten. Veel fruit en water en een maaltijdsalade is ook uitermate geschikt voor temperaturen als deze. Vandaar dat ik deze week gekozen heb voor een aangepaste versie van de bonte tomatensalade uit boodschappen 07-2015. Best een beetje tricky, want deze salade bevat olijven en bleekselderij. Ingrediënten waar ik niet zo blij van word, omdat ik ze nooit lekker vond. Maar ik vind dat je eens in de zoveel tijd even moet proberen of je iets nog steeds niet lekker vindt. Misschien is je smaak veranderd, je weet ten slotte maar nooit!

Voor 2 personen gebruikte ik:
– 400 gram diverse tomaten (tros-, cherry-, snoep-, pruimtomaten, alles kan)
– ¾ gele paprika
– 1 ½ stengel bleekselderij
– 7 gram basilicumblaadjes
– handje rucola
– 2 eetlepels zwarte olijven
– 160 gram kidneybonen*
– 3 eetlepels olijfolie
– 1 ½ eetlepel balsamicoazijn
– 1 teentje knoflook
* Deze staat niet op de foto, omdat ik me later pas bedacht dat dit ook wel lekker zou zijn door de salade.

DSCN3356.2

Deze salade heb ik gemaakt als hoofdgerecht voor 2 personen. Maak je het als bijgerecht, gebruik dan 500 gram tomaten, de hele paprika, 2 stengels bleekselderij, 4 eetlepels olijfolie en 2 eetlepels balsamicoazijn voor 4 personen. Alle overige hoeveelheden blijven gelijk.

Begin met het snijden van de tomaten. Snijd ze in partjes of blokjes. Snijd ook de paprika in blokjes. Maak de bleekselderij schoon en verwijder de harde draden. Hier vind je een filmpje hoe je dat handig en snel doet. Snijd de bleekselderij in blokjes.

DSCN3359 DSCN3362

Hak de rucola en basilicum grof. Maak de dressing klaar door een teentje knoflook met een mes te pletten en deze in de olijfolie met balsamicoazijn te leggen. Even een tijdje laten intrekken en dan de knoflook weer verwijderen.

DSCN3363 DSCN3366

Doe alle gesneden groenten en kruiden in een schaal en voeg de olijven en kidneybonen toe. Schep door elkaar en maak af met de dressing.

DSCN3367.2

Zoals ik al vermoedde, vielen de olijven en bleekselderij niet zo in de smaak. Manlief vond de olijven nog wel lekker, maar de bleekselderij heeft ‘ie na een paar happen allemaal laten staan. De bleekselderij vond ik eerst nog wel te doen, maar die heb ik ook niet allemaal opgegeten en de olijven heb ik maar aan Simon gegeven. Goed, weten we dat ook weer. Over een paar jaar nog maar een keer proberen! (;

Oja, en nog even een leuk feitje. Dit jaar zijn er (dankzij jullie) in een halfjaar tijd zowel meer bezoekers als bezichtigingen geweest dan in héél 2014! (:

Geef een reactie

