Week 29: Kikkererwtensalade met zalm

Deze week een maaltijdsalade uit Allerhande 05-2015. Deze staat al een tijdje op mijn to-cook-lijstje, maar ik vind zalm te duur als het niet in de aanbieding is. Geen zalm in de aanbieding de laatste tijd betekende dus geen kikkererwtensalade op het menu. Tot ik niet langer meer kon wachten op zalm in de aanbieding. Dan maar diepvrieszalm, veel goedkoper. Maar als je verse zalm gewend bent, smaakt diepvrieszalm nergens meer naar. Jammer, het was te proberen. Volgende keer maar gewoon weer wachten op een aanbieding dus.

Voor een salade waar je met twee personen van kunt eten, gebruikte ik:
– 150 gram waspeen
– ½ rode ui
– 200 gram sperziebonen
– ½ citroen
– 1½ eetlepel tahin*
– 1 eetlepel milde yoghurt
– 350 gram kikkererwten
– 150 gram zalmfilet
– 20 gram rucola
– arachideolie (olijf- of zonnebloemolie kan ook)
* Tahin (sesampasta) kun je kopen in de winkel, maar je kunt het ook heel eenvoudig zelf maken met sesamzaad, suiker, ketjap en olie zoals ik voor deze post al eens eerder deed. Voor 1½ eetlepel tahin heb je genoeg aan 1 eetlepel sesamzaadjes, 1 theelepel ketjap, ½ eetlepel olie en ½ theelepel suiker. Doe alles in een vijzel en maak er een gladde pasta van.

 DSCN3468.2

Snijd de waspeen in plakjes, punt de sperziebonen en halveer deze.

DSCN3471.2 DSCN3475.2

Snijd de ui in hele dunne halve ringen en rasp de gele schil van de citroen in een schaaltje en pers ook het sap van de vrucht hierin uit.

DSCN3469.2 DSCN3477.2

Breng water aan de kook in een waterkoker. Doe de uienringen in een kom, schenk het kokende water erover en zet aan de kant. Schenk het kokende water ook over de sperziebonen en laat even staan. Dit heb ik niet gedaan, maar dan zijn de boontjes naar mijn mening nog veel te hard om op te eten. Bovendien is de smaak dan ook heel anders. Verhit 2 eetlepels olie in een wok of hapjespan en bak de wortelplakjes 5 minuten op middelhoog vuur. Schep de wortel regelmatig om. Voeg als de 5 minuten om zijn, de afgegoten sperziebonen toe aan de worteltjes. Bak 6 minuten mee en schep de groenten zo nu en dan om.

 DSCN3479.2

 Met de citroensap en –rasp met de tahin en yoghurt tot een dressing. Breng op smaak met wat peper. Spoel de kikkererwten af onder koud water en laat ze goed uitlekken.

DSCN3480.3 DSCN3482.3

Meng de kikkererwten vervolgens met de dressing. Schep ook de wortelplakjes en de sperziebonen erdoor.

 DSCN3485.2 DSCN3486.2

Bestrijk de zalmfilet met olie en bestrooi met peper en zout. Bak de zalm in een pan zonder boter in 4 minuten goudbruin. Keer halverwege om. Officieel moest dit in een grillpan, maar die heb ik niet en in een koekenpan gaat het net zo goed.

DSCN3488.2 DSCN3493.2

Laat de ui uitlekken en schep samen met de rucola door de kikkererwtensalade. Pluk de zalm uit elkaar en verdeel over de salade.

DSCN3494.2 DSCN3495.2

Geniet van je supergezonde maaltijdsalade boordevol groente en vette vis!

DSCN3499.2

De salade zag er super lekker uit, maar viel mij toch een beetje tegen. Wat ik de volgende keer anders zou doen?
» Verse zalm gebruiken in plaats van diepvrieszalm.
» Sperziebonen even in kokend water leggen, voordat ik ze bak.
» Ui weglaten. Brrr, ik krijg echt de bibbers van ui in een salade.
De dressing was trouwens erg lekker!

Geef een reactie

