Week 31: Mueslibrood

Het is vakantie en dat betekent dat ik meer tijd heb om overdag te koken en bakken. Vandaar dat ik deze week iets heb gemaakt voor de lunch. Ik wilde hem eigenlijk vorige week al maken, maar toen bijna alle ingrediënten al op het aanrecht stonden, kwam ik erachter dat ik geen gist in huis had. Dus dan deze week maar (; Het recept komt uit Allerhande 09-2014.

Ik gebruikte:
– 250 ml volle melk
– 50 gram boter
– 250 gram volkoren tarwemeel
– 200 gram patentbloem
– 1 theelepel zout
– ½ theelepel kaneel
– 1 eetlepel lichte basterdsuiker
– 1 zakje gist (7 gram)
– 150 gram vruchten- en notenmuesli
– 200 gram ongezouten cranberrymix*

* De cranberrymix uit de winkel vond ik te duur, dus ik stelde mijn eigen cranberrymix samen:
– 50 gram cranberry’s
– 50 gram pecannoten
– 50 gram walnoten
– 50 gram mix van hazelnoten, amandelen, paranoten en rozijnen

 DSCN3608.2

Doe de beide soorten bloem met de basterdsuiker en kaneel in een kom en schep door elkaar.

 DSCN3611.2 DSCN3615.2

Verwarm de melk met de boter in een pannetje tot lauwwarm en zet het vuur dan uit. Laat de boter smelten en los de gist op in het melk-botermengsel.

 DSCN3616.2 DSCN3620.2

Schenk dit in de kom en kneed eerst 3 minuten met een mixer met deeghaken tot een samenhangend deeg.

DSCN3623.2 DSCN3625.2

Kneed het daarna nog eens 5 minuten met de hand. Bestuif de kom met bloem en leg de deegbal erin. Dek af met een schone theedoek en zet op een warme en tochtvrije plek. Laat het deeg 45 minuten rijzen.

 DSCN3626.2 DSCN3634.2

Kneed het deeg opnieuw en voeg de muesli en cranberrymix toe. Ik kwam erachter dat 350 gram muesli en cranberrymix toch wel vrij veel was, dus ik heb niet alles door het deeg gekneed. Verdeel de vruchten en noten gelijkmatig over het deeg en rol het uit tot een lap van ongeveer 2 centimeter dik. Rol de lap op en leg hem met de naad naar onderen in een cakeblik. Dek weer af met een theedoek en laat nog eens 45 minuten rijzen.

DSCN3636.2 DSCN3642.2

Verwarm de oven voor op 180 °C en bak het mueslibrood in ongeveer 45 minuten gaar in het midden van de oven. De gaarheid kun je controleren door op het brood te kloppen. Als het hol klinkt, is het brood gaar. Warm en vers uit de oven serveren is natuurlijk het lekkerst, maar het smaakt de volgende dag koud ook nog prima. Eet smakelijk!

 DSCN3644.2

Geef een reactie

