Week 32: Rabarber-bessenpotje met meringue

Deze week zijn we heel druk bezig geweest met het aanleggen van een oprit en daarom had ik vrij weinig tijd om te koken. Vandaar dat de blog van deze week lekker simpel en snel is. Ik had nog rabarber in de vriezer die ik graag wilde gebruiken en ik had iets lekkers in de laatste Boodschappen (08-2015) gezien. Et voilà daar was mijn blog-idee.

Voor twee personen gebruikte ik:
– 250 gram rabarber
– 65 gram blauwe bessen
– 1 eetlepel honing
– 2 eiwitten (ik had hele kleine eitjes, dus ik heb 3 gebruikt)
– 65 gram (fijne) kristalsuiker
– 65 gram poedersuiker
– 5 gram maïzena
– citroensap om alles vetvrij te maken

DSCN3656.2

Zoals ik zei had ik nog rabarber in de vriezer. Dus dat was al gewassen en in stukjes gesneden. Heb je verse rabarber, was deze dan en snijd het in stukjes. Doe samen met de honing en een klein scheutje water in een pannetje en kook ongeveer 6 minuten zachtjes op laag vuur. Haal de pan dan van het vuur en laat de rabarber een beetje afkoelen. Roer de blauwe bessen erdoor.

 DSCN3659.2 DSCN3662.2

Vul hiermee vuurvaste potjes of schaaltjes voor ⅔. Dit kun je ook al een dag van tevoren doen. Zet de potjes dan tot gebruik in de koelkast.

 DSCN3666.2

Maak met het citroensap en een stukje keukenpapier je kom en gardes schoon. Splits de eieren en doe de eiwitten in de kom. Klop deze luchtig en stijf en voeg dan beetje bij beetje de kristalsuiker toe. Blijf daarna nog even doorkloppen tot het eiwit goed stijf is. Zeef de poedersuiker en maïzena en spatel dit door het eiwit. Schep het eiwit op de rabarber-bessenvulling.

DSCN3670.2 DSCN3673.2

Zet de potjes onder een hete ovengrill tot de randjes mooi bruin zijn. Dit kun je ook met een brander doen. De combinatie van het zure van de rabarber met het zoete van het eiwitschuim is erg lekker. Eet smakelijk!

DSCN3687.2

Oja, ik had nog wat eiwitschuim over waar ik deze leuke schuimpjes (60 minuten op 100 °C) mee heb gemaakt (:

DSCN3679.2

Geef een reactie

