Week 40: Fryske sûkerbôle

Gisteren zou ik dan eindelijk mijn eerste sûkerbôle maken. Hij stond al heel lang op mijn to-bake lijst, maar het was er nog nooit van gekomen. Ik had nog een recept uit Boodschappen 4-2014 en ik begon vol goede moed. Maar al vrij snel kwam ik erachter dat het deeg dat ik aan het samenstellen was, geen brood zou gaan worden. Het deeg moest licht en soepel zijn, en het deeg dat ik kneedde was zwaar, taai en plakkerig. Dat laatste waarschijnlijk omdat ik als laatste redmiddel nog wat extra melk had toegevoegd. Zonder succes. Zonde van alle spullen, maar de plakbal heb ik in de prullenbak gekieperd. Tijd voor een ander recept.

Uiteindelijk heb ik 3 recepten gecombineerd; het recept uit Boodschappen, het recept van het suikerbrood dat Maartje in Heel Holland Bakt maakte en een recept dat we op onze bruiloft van een van onze klasgenoten hebben gekregen. De ingrediëntenfoto klopt hierdoor niet meer helemaal.

Je hebt nodig:
– 450 gram bloem
– 50 gram boter + extra om in te vetten
– 220 gram suiker + extra om vorm mee te bestrooien
– 1 ei
– 10 gram zout
– kaneel
– 3 eetlepels gembersiroop (of 2 eetlepels honing)
– 200 ml melk
– 1 zakje droge gist
– arachide- of zonnebloemolie

DSCN4053.2

Voor deze sûkerbôle wilde ik zelf suikerbrokken maken. Volgens het recept dat ik had, moesten die een uur drogen. Maar dat was niet voldoende, hierdoor kreeg ik niet van die lekkere suikerstukken in mijn sûkerbôle en dat is nou juist zo lekker. Wil je ook zelf suikerbrokken maken, doe dat dan een dag van tevoren, zodat je zeker weet dat ze uitgehard zijn. Het zelf maken van de suikerbrokken is heel simpel. Strooi 200 gram suiker op een met bakpapier beklede bakplaat en bestrooi met wat kaneel. Druppel er vervolgens 3 eetlepels water overheen en roer los met een vork. Dan is het een kwestie van geduld hebben en wachten tot de suikerbrokken zijn gedroogd. Heb je daar geen zin in? Gebruik dan gewoon 200 gram suikerklontjes, die je in een zakje doet en vervolgens met de deegroller in wat kleinere stukjes slaat.

DSCN4074.2 DSCN4076.2

Verwarm de oven voor op ongeveer 25/30 °C. Zeef de bloem boven het aanrecht en maak zo een mooie bloemberg. Maak een kuiltje in het midden.

DSCN4064.2 DSCN4065.2

Weeg 20 gram suiker af en roer daar een theelepel kaneel doorheen. Klop een ei los en verwarm de melk in een steelpannetje of magnetron tot lauwwarm. Doe de gist bij de melk en laat even staan zodat de gist oplost in de melk. Smelt de boter in de magnetron. Doe de kaneelsuiker, het losgeklopte ei, de gesmolten boter en de gembersiroop in het kuiltje en bestrooi de rand van de bloemberg met een flinke snuf zout (in totaal ongeveer 10 gram).

DSCN4067.2 DSCN4070.2

Doe een klein beetje van de melk in het kuiltje en roer met een houten lepel vanuit het midden steeds een beetje bloem bij de natte ingrediënten. Voeg steeds een beetje melk toe, tot alle melk is toegevoegd en er waarschijnlijk ook bijna geen droge bloem meer over is. Kneed het geheel tot een soepele en elastische bal. Vet een beslagkom in met een beetje olie en doe de deegbal daarin. Zet een kwartiertje in de voorverwarmde oven. Als je het deeg uit de oven haalt, zul je zien dat het al iets gerezen is. Bestrijk je werkblad met wat olie en kneed het deeg minstens 5 minuten goed door (ik heb het zelfs 10 minuten gekneed). Doe de deegbal weer in de beslagkom, bedek met een theedoek en zet de kom weer in de oven. 30 minuten deze keer. De deegbal is dan ongeveer twee keer zo groot als toen je hem in de oven zette.

DSCN4071.2 DSCN4081.2
Links: voor de eerste rijzing | Rechts: na de tweede rijzing

Vet het cakeblik dik in met boter. Ik dacht dat ik het al royaal had gedaan (zie foto), maar het mag nog dikker. Bestrooi (weer royaal) met suiker. En ook dat mag meer zijn dan dat je op de foto ziet.

DSCN4077.2 DSCN4080.2

Bestrijk het werkblad weer met een beetje olie en rol het deeg uit tot een dikke plak. Strooi de suikerbrokken of de kleiner geslagen suikerklontjes over de plak en rol hem op.

DSCN4083.2 DSCN4085.2

Kneed de suiker door het deeg en rol hem weer uit tot een plak.

DSCN4087.2 DSCN4089.2

Rol een laatste keer op en leg hem met de naad naar beneden in het bakblik. Dek weer af met een theedoek en laat 30 minuten rijzen. Het deeg is dan weer ongeveer verdubbeld. Deze keer heb ik het deeg maar in de vensterbank in de zon gezet, want je moet de oven nu voorverwarmen op 200 °C.

DSCN4090.2 DSCN4092.2

Bak dan het brood in ongeveer 30 minuten mooi bruin en gaar. Kijk na 25 minuten even naar de kleur van het brood. Wordt het te donker? Dek het dan de laatste paar minuten af met aluminiumfolie. Klinkt het brood hol als je er op slaat, dan is het gaar. Haal het brood uit het bakblik en laat afkoelen op een rooster.

DSCN4098.2 DSCN4100.2

Snijd er lekkere dikke plakken af en besmeer met een laagje boter. Lekker ite!

DSCN4104.3

Geef een reactie

