Week 42: Pecanpie

Nu Heel Holland Bakt weer op tv is, wil ik elke week wel een taart bakken. Maar dat is natuurlijk niet zo gezond. Dus mag ik van mezelf alleen een taart bakken als er iets te vieren valt. Natuurlijk bepaal ik zelf wát ik allemaal vier (; Deze week vierden we dat Simon en ik het al 8 jaar met elkaar volhouden. Een legitieme reden voor taart dacht ik zo! Het werd de pecanpie uit Boodschappen 09-2015.

Voor een lage taartvorm met een doorsnee tussen 24 en 27 cm heb je nodig
voor het deeg:
– 125 gram koude boter
– 250 gram bloem + extra om te bestuiven
– 2 eetlepels poedersuiker
– 2 eieren
voor de vulling:
– 125 gram zachte boter
– 125 gram donkerbruine basterdsuiker
– 1 citroen
– 4 eieren
– 180 gram keukenstroop
– 250 gram pecannoten + extra om te garneren
– poedersuiker
– blindbakvulling

DSCN4173.2

Begin met het deeg. Dat moet namelijk een uur in de koelkast rusten. Doe de koude boter in een beslagkom en snijd in blokjes. Voeg de bloem en poedersuiker toe en kneed met deeghaken of met koude vingers tot een kruimelig deeg.

DSCN4177.2 DSCN4179.2

Klop 1 ei los en voeg dat samen met een eetlepel koud water toe aan de deegkruimels. Kneed verder tot een samenhangend deeg en rol er een bal van. Wikkel deze in vershoudfolie en laat een uur rusten in de koelkast.

DSCN4180.2 DSCN4182.2

Na een uur haal je de deegbal uit de koelkast en verwarm je de oven voor op 180 °C. Nu kun je kiezen uit de volgende twee opties. Optie 1: Bestuif je werkblad met bloem en rol het deeg uit tot een grote, ronde lap van ongeveer een halve centimeter dik. Bekleed hiermee de taartvorm. Of optie 2: Bekleed de taartvorm zoals je dat meestal doet bij een appeltaart (door steeds stukjes deeg in de vorm te drukken).

DSCN4183.2 DSCN4188.2

Zoals je ziet, koos mijn ronde lap ervoor om een andere vorm aan te nemen. Met de overhangende stukken deeg heb ik de gaten op andere plekken in de vorm weer opgevuld. Prik met een vork gaatjes in de bodem en leg een vel bakpapier over het deeg in de vorm. Vul de vorm nu met blindbakvulling (droge rijst, bonen, erwten) en bak de bodem 10 minuten. Klop ondertussen nog een ei los. Haal je de blindbakvulling en het bakpapier uit de bodem. De vulling gooi je natuurlijk niet weg, want die kun je prima vaker gebruiken. Bestrijk de bodem met ei en bak hem nog eens 5 minuten.

DSCN4190.2 DSCN4195.2

Ondertussen kun je aan de slag met de vulling. Klop hiervoor de boter met de basterdsuiker en een snuf zout.

DSCN4196.2 DSCN4197.2

Boen de citroen schoon en rasp de citroen boven de kom met suikerboter. Snijd de vrucht doormidden en pers hem (ook boven de kom) uit. Klopt de eieren er een voor een door. Voeg dan de stroop toe en klop nog even flink door.

DSCN4203.2 DSCN4207.2

Verdeel de pecannoten over de taartbodem en giet het stroopmengsel er overheen. Leg voor de zekerheid even een bakpapiertje op het ovenrooster waar je de taartvorm op zet. Dan hoef je in plaats van je oven grondig schoon te maken alleen het bakpapier in de prullenbak te gooien als er vulling lekt. Heel vaak vergeet ik dat, maar deze keer gelukkig niet, anders was mijn oven (inclusief rooster) één grote troep geweest.

DSCN4208.2 DSCN4210.2

Bak de taart in ongeveer 25 minuten gaar. Kijk na 20 minuten even of ‘ie gaar is en voeg steeds 5 minuten toe als je nog niet helemaal tevreden bent. Ik heb hem zelf 35 minuten in de oven gehad geloof ik.

DSCN4214.2

Garneer de taart met stukjes pecannoot en bestuif met poedersuiker. Feest compleet toch? (:

DSCN4217.2

Geef een reactie

