Week 44: Peanut butter cookies

Het is weer tijd voor iets simpels. Dit lekkere koekje kwam ik tegen in Boodschappen 09-2015. Het recept sprak me direct aan, want ik houd heel erg van pindakaas. Pindakaas met jam, pindakaas met hagelslag, pindakaas met banaan. Heerlijk! Ik ben blij dat ik in Nederland geboren ben. Dus pindakaas in koekjes leek mij wel een goed idee. En dat was het ook. Dit koekje is taai en knapperig tegelijk, een erg lekkere combi. Zo zie je maar weer dat ook de structuur van je eten de smaak bepaalt.

Voor ongeveer 15 koekjes heb je nodig:
– 115 gram boter
– 75 gram witte basterdsuiker
– 75 gram lichtbruine basterdsuiker
– 1 ei
– 125 gram pindakaas (met stukjes pinda)
– 150 gram zelfrijzend bakmeel
– handje ongezouten pinda’s (optioneel)

DSCN4246.2

Klop met een mixer de boter samen met de suiker romig en glad. Klop het ei erdoor tot deze helemaal is opgenomen.

DSCN4247.2 DSCN4253.2

Doe de pindakaas erbij en mix nog even goed door. Blijf kloppen en voeg beetje bij beetje het zelfrijzend bakmeel toe. Hak de pinda’s grof en schep ze door het beslag. Ik dacht dat ik nog wel pinda’s in huis had, maar dat bleek niet zo te zijn. Dus ik heb ze weggelaten, maar met pinda’s is wel lekkerder denk ik. Dek het deeg nu af en laat het 2 uur rusten in de koelkast.

DSCN4258.2 DSCN4261.2

Verwarm de oven voor op 180 °C en strooi een laagje witte basterdsuiker op en bord of je aanrecht. Rol er steeds een balletje deeg doorheen en leg hem op een met bakpapier beklede bakplaat. Zorg dat je voldoende tussenruimte houdt, want het deeg loopt uit tijdens het bakken. Druk de balletjes wat platter met een vork en bak de koekjes ongeveer 10 minuten.

DSCN4265.2 DSCN4267.2

Ik had niet helemaal goed geteld, dus ik had wat minder en dus wat grotere koekjes, mijn baktijd was daardoor ook langer. Als de koekjes afkoelen worden ze harder, dus het is niet erg als ze nog een beetje zacht zijn als je ze uit de oven haalt. Bestuif ze eventueel met wat poedersuiker en eet ze bij een bakje koffie of thee.

DSCN4271.3

2 Comments

Geef een reactie

