Week 47: Ananastaart met pistache

Oeps, door alle drukte was ik helemaal vergeten dit bericht te posten. ‘Better let as net,’ zeggen we in Friesland. Hier is ‘ie alsnog. Het was weer hoog tijd voor een toetje! Er kwamen woensdagavond gasten bij ons eten, dus ik kon me lekker uitleven en groot dessert maken (niet alle nagerechten zijn geschikt om voor 2 personen te maken). Dit recept stond redelijk vooraan in mijn nagerechtenmap, dus ik had hem snel gevonden. Ik verbaasde me dat ik hem nog niet eerder gemaakt had, hij zag er echt heerlijk uit en zat al sinds 2012 (!!) in mijn map. Snel aan de slag dus!

Ik was eerst heel blij dat ik de taart een dag van tevoren al gemaakt had, want het was redelijk veel werk. De taart is heel simpel, maar het kost allemaal wel even wat tijd. Maar toen ik hem woensdag aansneed, omdat ik toch eerst zelf even een stukje wilde proberen voordat ik het de gasten voorschotelde, sloeg mijn blijdschap om in verdriet. Door de het vocht uit de ananas, was de hele taart sompig geworden. Heel erg jammer, want de smaak was verder wel goed, maar hij was echt niet meer te eten. Daar ging m’n toetje voor de gasten… Direct na het bakken opeten dus! Het recept heb ik uit Boodschappen 01-2012 gescheurd. Oja, je kunt hem in plaats van als toetje natuurlijk ook gewoon als taart serveren.

Voor 8 personen (springvorm met Ø 28 cm) heb je nodig:
– 6 eieren
– 2 zakjes vanillesuiker
– 200 gram witte basterdsuiker
– 350 bitter- of amandelkoekjes
– 800 gram ananas (vers of uit blik)*
– 100 gram gepelde pistachenoten
– zout
* 400 of 500 gram is mijns inziens ook wel voldoende, laat de ananas goed (!) uitlekken.

DSCN4346.2

Ik ben ’s ochtends al begonnen met het voorbereidende werk. Namelijk het pellen en grof hakken van de pistachenootjes en het verkruimelen van de bitterkoekjes. Poeh, wat een werk. Bitterkoekjes verkruimelen is nog niet zo’n eenvoudig klusje. Omdat de koekjes zo taai zijn, kun je ze niet met een deegroller tot kruimels slaan en zelfs verkruimelen met de keukenmachine gaat lastig. Dus dan toch maar weer ouderwets (en langzaam!) met de hand. Ik ben dus maar met de koekjes en een schaaltje op schoot achter Netflix gaan zitten.

DSCN4347.2 DSCN4354.2

Toen alles gepeld, gehakt en verkruimeld was kon ik eindelijk aan het echt werk beginnen. Daarvoor verwarm je de oven voor op 180 °C en splits je de eieren. Zorg ervoor dat de eiwitten in een vetvrije kom terecht komen. Even een stukje keukenpapier besprenkelen met citroensap en door de beslagkom halen, maakt hem eenvoudig vetvrij. En het is verstandig om je dooiers in je grootste beslagkom te doen, anders (daar kwam ik achter) past het beslag er straks niet in. Klop de eiwitten met een snuf zout stijf (met vetvrije gardes) en voeg daarna beetje bij beetje de basterdsuiker toe. Het eiwitschuim is stijf genoeg als je de kom boven je hoofd op de kop durft te houden. Klop de dooiers schuimig met de vanillesuiker.

DSCN4355.2 DSCN4362.2

Doe dan de koekkruimels door het eigeel en daarna de ananasstukjes.

DSCN4369.2 DSCN4378.2

Schep goed om en spatel dan voorzichtig het eiwitschuim erdoor.

DSCN4381.2 DSCN4385.2

Vet de springvorm in. Je kunt hem ook nog bestrooien met bloem, maar dat heb ik niet gedaan. De taart kwam prima uit de vorm, dus het is ook niet per se nodig. Schep het beslag in de springvorm en strijk het glad. Bestrooi tot slot met de pistachenootjes en bak hem in 40 minuten gaar. Na 30 en 35 minuten even checken of hij niet te donker wordt. Is dat wel zo, leg er dan een stuk aluminiumfolie overheen.

DSCN4393.2 DSCN4395.2

Als de taart klaar is, haal je hem voorzichtig uit de vorm en laat je hem verder afkoelen. Snijd de taart in punten. Serveer direct, eventueel met een toef slagroom en smullen maar!

DSCN4403.2

Geef een reactie

