Week 48: Kip kerrie zonder pakjes

In mijn herinnering aten we vroeger heel vaak rijst met kip kerrie op zaterdag. Heerlijk vond ik dat. Ik vraag me dus ook af waarom ik het, nadat ik het huis uit ben gegaan, nooit meer gegeten heb. Misschien omdat ik het niet uit een pakje wilde halen? Het grootste kookboek dat Internet heet, is gewillig. Je hoeft bijna niets meer zelf uit te vinden. Noem een gerecht en er is wel een blogger die het online heeft gegooid. Benieuwd naar de samenstelling van een spicemix? Foodies genoeg die het voor je hebben uitgezocht. En dus ging ik op zoek naar een pakjes-loze variant van mijn geliefde kip kerrie. En, uiteraard, met succes! Het werd de variant van Brenda Kookt. En lekker dat ‘ie was!

Het recept is officieel voor 4 personen, maar je kunt er makkelijk met 5, misschien zelfs wel 6 personen van eten. Ik gebruikte:
– 2 kipfilets
– 1 ui (ik gebruikte een rode, omdat mijn gewone op waren)
– 2 teentjes knoflook
– 1 paprika (ik had nog een gele liggen, maar rood is leuker voor de kleur)
– 400 gram sperziebonen
– 1 eetlepel kerriepoeder
– 1 theelepel kurkuma
– ½ theelepel korianderpoeder
– snuf chilipoeder
– 2 eetlepels bloem
– 400 ml kokosmelk
– 3 eetlepels rozijnen
– 300 gram ananas
– snuf zout
– rijst (ik gebruik altijd 1 afgestreken koffiekopje per 2 personen)

DSCN4408.2

Punt de sperzieboontjes en halveer ze. Kook ze, eventueel met wat zout, in 10 minuten gaar en giet daarna af. Breng ondertussen ook water aan de kook voor de rijst en kook die vervolgens volgens de aanwijzingen op de verpakking. Snipper ondertussen de ui, doe de knoflook in de knoflookpers en snijd de kip en paprika in blokjes.

DSCN4410.2

Verhit wat olie in een wok en fruit daarin de ui. Bak de knoflook even mee en voeg dan de kip toe. Voeg de paprika toe aan de kip zodra deze alle kanten gebakken is.

DSCN4413.2 DSCN4415.2

Voeg dan nu de kerrie, kurkuma, koriander, chilipoeder en bloem toe aan het kipmengsel. Roer dit er goed doorheen en laat het even meebakken. Doe dan de kokosmelk erbij en verwarm dit zo’n 8 minuten mee. Mijn kokosmelk stond in de bijkeuken en was door de kou helemaal gestold. Dat is geen probleem. Zodra het warm wordt, wordt het weer vloeibaar. Proef de saus en voeg eventueel nog een beetje zout toe.

DSCN4417.2 DSCN4419.2

Tot slot voeg je de rozijnen, blokjes ananas en de sperziebonen toe aan de saus.

DSCN4421.2

Serveer de rijst met kip kerrie saus en garneer eventueel met wat ongezouten cashewnoten. Eet smakelijk!

DSCN4424.2

Wie zegt dat koken zonder pakjes en zakjes ingewikkeld is? Dit recept is super snel klaar, helemaal niet moeilijk en echt heel lekker! Zeker een aanrader. Toen ik m’n ogen dicht deed, was ik weer even kleine Grieta aan de keukentafel op zaterdagmiddag (;

Geef een reactie

