Week 51: Gnocchi met hazelnoten

Dit recept ligt al een tijdje te wachten om gemaakt te worden. Het leek me alleen allemaal wat veel werk. En dat was het ook (; Maar ik heb een dag gekozen waarop ik er lekker de tijd voor kon nemen. En ook al had ik een klein foutje gemaakt (met grote gevolgen), het was zeker lekker. Het recept komt uit Allerhande 08-2015.

Voor 4 personen heb je nodig:
– 800 gram pompoen
– 1 schaal tastytomtrostomaten
– 1 rode peper
– 500 gram kruimige aardappelen
– 95 gram hazelnoten
– 2 eieren
– 100 gram bloem + extra
– 100 gram Parmezaanse kaas
– 15 gram basilicum
– zout

DSCN4482.2

Verwarm de oven voor op 200 °C. Als je een hele pompoen hebt gekocht, moet je deze nu in stukken snijden en schillen. Ik heb -lekker makkelijk- blokjes pompoen gekocht bij AlbertHeijn. Dit was niet geheel vrijwillig. Ik was namelijk van plan om gewoon een pompoen te kopen en die eigenhandig in stukken te hakken, maar de supermarkten in Ureterp verkopen dus geen pompoenen |: Daardoor moest ik het gerecht een dag later klaarmaken en omdat ik die dag moest werken, moest het allemaal even wat sneller. Dan maar kant en klaar uit een zakje (: Bekleed een bakplaat met bakpapier en verdeel de pompoen, tomaten en rode peper erover. Rooster dit ongeveer 30 minuten in het midden van de oven.

DSCN4484.2 DSCN4497.2

Ondertussen kun je de aardappelen schillen en in gelijke stukken snijden. Kook deze 25 minuten, giet af en laat zonder deksel 10 minuten uitdampen. Stamp de aardappelen dan fijn en laat weer 10 minuten afkoelen.

DSCN4495.2 DSCN4498.2

Nu is het tijd om de saus te maken. Snijd daarvoor het steeltje van de peper en pureer deze met de pompoen en tomaat in de keukenmachine of met een staafmixer tot een gladde saus. Ik had het gerecht voor 2 personen gemaakt en dus alles gehalveerd. Mijn grote fout was alleen dat ik vergat om de peper ook te halveren, dus je zult begrijpen dat mijn saus behoorlijk pittig was (; Oeps! Anyway, de saus houd je warm in een pannetje op laag vuur.

DSCN4500.2 DSCN4503.2

Heb je ongeroosterde hazelnoten, rooster deze dan nu 3 minuutjes in een droge koekenpan. Laat ze afkoelen en hak ze fijn. Splits 1 ei en snijd de basilicum fijn.

DSCN4489.2 DSCN4493.2

Meng de bloem, kaas, wat zout, basilicum, eierdooier, het andere ei en ¾ van de hazelnoten door de aardappelpuree. Bestuif je werkblad en handen met bloem en schep het mengsel op het werkblad.

DSCN4504.2 DSCN4506.2

Kneed in 2 minuten tot een samenhangend deeg. Verdeel dit in 4 gelijke stukken. Rol uit tot rolletjes van 1 ½ cm doorsnede (die van mij waren iets te dik geloof ik) en snijd er vervolgens stukjes van zo’n 2 cm af. Duw met een vork aan één kant een ribbelpatroon. Zo hecht de saus namelijk beter.

DSCN4508.2 DSCN4510.2

Breng ondertussen een pan water aan de kook. Kook de gnocchi in 4 delen. De gnocchi is gaar zodra deze boven komt drijven na ongeveer 2 minuten. Schep ze dan met een schuimspaan uit de pan en houd ze afgedekt warm.

DSCN4512.3

Schep op elk bord saus en verdeel de gnocchi erover. Maak het geheel af met Parmezaanse kaas, de rest van de hazelnoten en wat blaadjes basilicum. Buon appetito!

DSCN4517.2

Geef een reactie

