Week 52: Bramen-kersencrumble

Het recept van deze week moest niet al te ingewikkeld zijn met al die kerstdiners en mijn verjaardag voor de deur. Voor het kerstdiner bij de schoonfamilie was afgesproken dat iedereen iets mee zou nemen. En toen zag ik dit dessert uit Allerhande 09-2012 dat prima door kon gaan voor kerstdessert! En het was niet ingewikkeld. Meer wensen had ik niet, dus dit werd hem. Natuurlijk heb ik wel vaker crumble gemaakt, maar deze is net even (52keer)anders door de vulling en toevoeging van walnoten aan het kruim (;

Voor een crumble voor 8 personen (waar wij overigens met 18 (!!) personen van gegeten hebben) heb je nodig:
– 500 gram (diepvries)kersen
– 500 gram (diepvries)bramen
– 120 gram lichte basterdsuiker
– 150 gram boter
– 200 gram zelfrijzend bakmeel
– 100 gram walnoten
– 200 gram rietsuiker
– 250 gram crème fraîche of (vanille)ijs

DSCN4522.2

Het is super handig dat je met diepvriesfruit kunt werken, omdat dat ook ver buiten het seizoen en voor een redelijke prijs te krijgen is. Even ter illustratie, de 500 gram diepvriesbramen kocht ik voor €3,62. Voor een halve kilo verse bramen had ik bij AlbertHeijn €11,96 moeten betalen. En kersen zíjn niet eens meer vers te krijgen. Walnoten zijn natuurlijk ook duur, maar ik had het geluk dat ik net een zak van m’n beppe had gekregen.

Goed, aan de slag. Ontdooi het fruit voordat je de crumble gaat maken. Giet het fruit af, want er komt behoorlijk wat sap uit de vruchten. Verwarm de oven dan voor op 200 °C en doe al het fruit in een kom. Schep de basterdsuiker er voorzichtig door en schep het in een ovenschaal. Ik gebruikte een ovenschaal van ongeveer 20 x 30 cm.

DSCN4524.2 DSCN4528.2

Doe het zelfrijzend bakmeel in een kom en voeg de boter toe. Snijd de boter in blokjes en kneed het dan met koele handen tot een kruimelig deeg. Hak de walnoten fijn en meng deze samen met de rietsuiker door het kruimeldeeg. Dit deed ik met een mixer met deeghaken.

DSCN4532.2 DSCN4533.2

Verdeel het kruim over het fruit en zet de schaal ongeveer 30 minuten in de oven.

DSCN4540.2

Laat het iets afkoelen en serveer het met crème fraîche of een bolletje (vanille)ijs. Ik was de crème fraîche vergeten mee te nemen, dus werd het ijs (;

DSCN4542.3

Deze afsluiting van je kerstdiner kan bijna niet mislukken! De crumble kun je prima van tevoren maken. Verwarm hem dan nog 10 tot 20 minuten op 200 °C. Ik had de crumble ’s middags nog gemaakt, dus die had genoeg aan 10 minuten omdat ‘ie nog niet helemaal was afgekoeld. Heb je hem een dag van tevoren gemaakt en in de koelkast bewaard, dan heeft ‘ie wat langer nodig om weer warm te worden.

Geef een reactie

