Week 38: Spaghetti met spinaziegehakt

Deze week een lekker makkelijk gerecht. En met makkelijk, bedoel ik ook echt heel makkelijk. Met ingrediënten die de meeste van ons waarschijnlijk altijd wel in huis hebben. Ik hoefde alleen de passata en beschuiten apart te halen, de rest had ik al in huis. Het recept vond ik in Allerhande, ik kan niet meer achterhalen welke, maar hier is ‘ie ook te vinden!

Voor 4 personen heb je nodig:
– 450 gram diepvriesspinazie
– 3 tenen knoflook
– 2 volkoren beschuiten
– 400 gram (runder)gehakt
– 1 eetlepel Italiaanse kruiden
– 1 ei
– olijfolie
– 720 ml passata di pomodoro
– 400 gram (volkoren)spaghetti

DSCN3968.2

Drie tenen knoflook vond ik veel te overheersend. De volgende keer gebruik ik er dus 1 of 2. Maar 2 beschuiten waren dan weer te weinig, waarschijnlijk omdat er nog teveel vocht in de spinazie zat en ik wat meer gehakt had dan 400 gram. Ik heb 3 (!) extra beschuiten toegevoegd. Dit moet je zelf even beoordelen. Volkoren spaghetti is gezonder, maar ik had nog oude spaghetti die eerst op moest (;

De spinazie moet je van tevoren ontdooien en uit laten lekken. Haal die dus ’s ochtends vast uit de vriezer en leg in een zeef die je boven een pan of kom hangt. De spinazie moet zo droog mogelijk zijn. Dat doe je door de spinazie in een zeef te leggen en met de bolle kant van een lepel het vocht er uit te duwen.

DSCN3970.2

Meng dan in een kom de spinazie met het gehakt, een halve eetlepel van de Italiaanse kruiden, het ei, de tenen geperste knoflook en verkruimelde beschuit.

DSCN3973.2 DSCN3974.2

Maak er vervolgens gehaktballetjes van. Die van mij waren ongeveer ter grootte van een walnoot. Vind je gehaktballetjes maken teveel werk? Dan bak je het gehakt gewoon rul, kan volgens mij ook prima! Breng alvast een grote pan met water aan de kook voor de spaghetti.

DSCN3978.2

Verhit wat olijfolie in een (of twee) grote koekenpan(nen). Bak de gehaktballetjes in 5 minuten mooi bruin. Voeg dan de passata en de andere halve eetlepel Italiaanse kruiden toe en laat het geheel 10 minuten zachtjes pruttelen.

DSCN3980.2 DSCN3982.2

Kook de spaghetti gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking en serveer deze met de gehaktballetjes in tomatensaus. En wat zei ik, makkelijk toch? (: Eet smakelijk!

DSCN3985.2

Geef een reactie

