Week 32: Rode bietensoep

Het heeft een tijdje geduurd, maar het moest er eens van komen. Als je in een jaar tijd 52 nieuwe recepten gaat uitproberen, zitten er altijd een paar bij die wat tegenvallen. Maar er moet toch ook ooit een gerecht zijn die je echt niet lekker vindt. En deze week was het zover. Op de groentetuin van skoanheit staat weer volop rode biet en daar wilde ik eens iets anders mee maken. Het werd koude rode bietensoep uit Boodschappen 07-2005, maar of dat nou zo’n goed idee was…

Voor 2 personen gebruikte ik:
– 300 gram gekookte rode bieten
– 2 groene appels (Granny Smith)
– 2 sjalotjes
– 1 teentje knoflook
– 1 eetlepel citroensap
– 50 ml olijfolie
– 200 ml ongeklopte slagroom
– 50 ml appelsap
– peper en zout
En later had ik nog toe willen voegen:
– ¼ komkommer
– 75 gram kipfiletreepjes (of gerookte kip)

 2014-08-02 13.27.43.2jpg

De avond ervoor had ik al een enorme pan vol rode bieten gekookt en ontveld. Een gedeelte sneed ik in blokjes en deed ik in de vriezer. Lekker makkelijk als ik weer eens rode bietencouscous wil maken. Ik hield wat rode biet apart voor de soep, rode bietentaart en een rode bietensmoothie.

Ik schilde de appels en sneed ze in stukjes, pelde de sjalotjes en sneed ze in partjes, sneed de gekookte bieten grof in stukken en pelde de teen knoflook.

2014-08-02 13.47.12.2jpg

Alles ging in de keukenmachine (JA, we hebben eindelijk een fatsoenlijke keukenmachine!). Het zag er goed uit, die rode kleur, heerlijk. Even tussendoor proeven natuurlijk, want ik was erg nieuwsgierig. Tjonge wat een heftig smaakje! Alsof ik gepureerde ui aan het eten was. En ik ben op z’n zachtst gezegd geen fan van rauwe ui. Maar goed, de soep was nog niet klaar. Dus citroensap, olijfolie, appelsap en slagroom erdoor, beetje zout en peper erbij. Dan smaakte het vast een stuk beter.

2014-08-02 13.48.45.2jpg 2014-08-02 13.54.50.2jpg 2014-08-02 14.00.15.2jpg

Vol goede moed nam ik weer een hapje… Maar ik wist niet hoe snel ik een glas ranja achterover moest slaan. Ik vind niet snel iets vies, maar dit hoefde ik écht niet. Als je gek bent op (rauwe) pittige ui en knoflook is dit recept vast en zeker een aanrader, maar het kan wat ons betreft in de prullenbak. Durf jij het wel aan? Zet de soep dan na het pureren minstens anderhalf uur in de koelkast. Snijd de kipfilet in dunne reepjes, bak ze mooi bruin en laat vervolgens goed afkoelen. Gebruik je gerookte kip, dan hoef je die alleen nog maar te snijden. Snijd de komkommer in miniblokjes. Roer de komkommer en kip voor het serveren door de soep. En nog een tip: doe de slagroom niet in de blender bij de soep, maar roer die er als laatste met een lepel door. Anders krijg je dezelfde mooie witte vlokjes in je soep als die te zien zijn op de meest rechtse foto (;

Wat wél erg lekker (en anders) is met rode biet is de eerder genoemde rode bietencouscous (het recept vind je hier, de peterselie laat ik trouwens altijd weg en ik kruid de kip met kipkruiden) en rode bietentaart met witte chocola! Deze taart had ik vorig jaar ook al gemaakt, toen beviel hij niet helemaal. Dit jaar heb ik hem wat aangepast en was hij een stuk lekkerder. Het originele recept vind je hier. Maar ik gebruikte in plaats van 500 gram ongekookte rode bieten, 200 gram gekookte rode bieten. Dan is de rode bietensmaak niet zo overheersend en ben je bovendien niet de hele tijd harde rode bietenstukjes aan het herkauwen. En in plaats van amandelschaafsel, legde ik er na het bakken van de taart direct blokjes witte chocola op (ongeveer 150 gram). De blokjes smelten door de warmte van de taart en dus kun je de chocola goed uitsmeren. Af laten koelen en eet smakelijk! Je kunt de taart beter niet in de koelkast bewaren, daar wordt hij erg klef van. De rode bietensmoothie was trouwens ook lekker. Het recept, dat overigens ruim voldoende is voor twee personen in plaats van de aangegeven één persoon, vind je hier. Ik gebruikte in plaats van frambozen, 50 gram ingevroren bramen en 100 gram ingevroren aardbeien.

1 Comment

Geef een reactie

