Week 42: Pindakaastaart

Eindelijk weer een goede reden om een taart te bakken, want Simon en ik zijn vandaag 7 jaar samen! Vorige week heb ik al mijn kookmappen en -boeken doorgebladerd op zoek naar een lekkere en leuke taart om te maken. En het is de pindakaastaart uit het feestnummer van Allerhande (09-2013) geworden. Deze Allerhande heb ik in z’n geheel bewaard, want in deze editie staan allemaal taarten. 45 om precies te zijn. Alleen al als ik hem in de kast zie staan, loopt mij het water in de mond. Wat ik leuk vind aan deze pindakaastaart is dat ondanks dat de ingrediëntenlijst behoorlijk lang is, je bijna alle ingrediënten al in huis hebt (ik wel tenminste) en je dus niet veel extra inkopen hoeft te doen. Daarnaast is de taart heel makkelijk te maken. Je moet er alleen wel even de tijd voor nemen.

Voor deze taart heb je een springvorm nodig met een doorsnee van 18 cm. Je kunt bijna niet eens spreken van een taart, eerder van een taartje. Voor degenen die geen springvorm hebben van 18 cm, maar wel een springvorm met een doorsnee van 24 cm bezitten… Deel alle ingrediënten door 3 en vermenigvuldig dat getal met 4. Voor een springvorm met doorsnee 24 cm heb je dus 120 : 3 x 4 = 160 gram bloem nodig.

DSCN2189.2JPG

Dit heb je nodig voor een springvorm Ø18 cm:
– 120 gram bloem
– 2 theelepels bakpoeder
– 35 gram cacaopoeder
– 1 zakje vanillesuiker
– 400 gram lichtbruine basterdsuiker
– snufje zout
– 85 ml arachide olie
– 100 ml zure room
– 1 ei
– 125 ml water (gekookt)
– 50 gram poedersuiker
– 150 gram pindakaas
– 100 roomkaas
– ½ zakje klopfix
– 100 ml slagroom
– 60 gram ongezouten pinda’s

 DSCN2188.2JPG

Verwarm de oven voor op 180 °C en bekleed de bodem van de springvorm met bakpapier. Zeef de bloem, bakpoeder en cacaopoeder en meng daar de vanillesuiker, de helft van de basterdsuiker en een snufje zout door. Ik had geen lichtbruine basterdsuiker, maar wel witte en donkere. Dus die heb ik door elkaar gedaan. Had wat te weinig witte basterdsuiker, dus het was nog steeds vrij donker, maar ach.

 DSCN2193 DSCN2195 DSCN2192

Roer met een garde 65 ml van de arachideolie, de zure room en het ei door de bloem. Giet hier zo nu en dan een scheutje kokend water bij terwijl je met de garde blijft roeren. Hier is het weer handig om een paar extra handen van iemand te lenen, want je komt er net één te kort. Schenk het beslag dan in de springvorm en bak in 50 minuten in het midden van de oven gaar. Na 50 minuten haal je de taart uit de oven en laat je hem 1 uur afkoelen.

  DSCN2199.2JPG DSCN2201.2JPG DSCN2202

Ondertussen kun je vast aan de slag met de nougatine voor op de taart. Rooster daarvoor eerst de pinda’s in een droge pan en laat ze afkoelen. Hak ze dan in stukjes en zet een pannetje op laag vuur.

DSCN2210 DSCN2212

Daarin doe je de rest van de basterdsuiker en de rest van de arachideolie. En dan is het wachten en roeren (met een houten lepel) tot het verandert in karamel. Bij mij duurde dat wel zo’n 25 minuten denk ik en dan had ik ook nog gesmokkeld met de hoogte van het vuur. Dat het zo lang duurde kan ook liggen aan het feit dat ik elektrisch kook en niet op gas. Dat gaat vaak wat sneller heb ik het idee. Zodra de suiker volledig vloeibaar geworden is, roer je er de stukjes pinda doorheen. Spreid het uit op een bakplaat of groot bord of snijplank met een stuk bakpapier en laat het 1 uur stollen. Karamel is heel erg heet dus proef er nooit, nooit, nooit van als het nog vloeibaar is! Niet even met je vinger langs de pan of lepel dus.

 DSCN2214 DSCN2216

Daarna maak je de vulling en topping van de taart. Roer de roomkaas, pindakaas en poedersuiker los met een garde. Klop de slagroom met klopfix met een mixer stijf en spatel dit door het pindakaasmengsel.

 DSCN2218.2JPG DSCN2220 DSCN2222

Snijd de taart als hij afgekoeld is horizontaal doormidden en bestrijk de onderste helft met de helft van de pindakaasroom. Leg de andere helft erop en bestrijk die met de rest van de pindakaasroom.

 DSCN2225 DSCN2227 DSCN2229

Zet de taart dan minstens 2 uur in de koelkast. Daarna kun je hem versieren met de nougatine. Breek de karamelplaat in stukken en steek deze in de pindakaasroom. Een taart die verrassend anders is, geniet ervan!

DSCN2252.2JPG

Geef een reactie

