Week 43: Kip Tandoori zonder pakjes

Knorr wereldgerechten vonden wij altijd heel lekker. Maar al die E-nummers en dat zout is niet zo gezond. Voordat het in pakjes verkocht werd, maakte men het ook gewoon volgens een recept met kruiden, vlees en groente. En dat dat nu weer helemaal in is, komt goed uit. Dat betekent dat er recepten in overvloed te vinden zijn op internet en je dus niet het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Kip madras en burrito’s kwamen al voorbij, deze week is het tijd voor Kip Tandoori!

Voor het recept hoefde ik internet niet eens af te zoeken. Het stond gewoon in Boodschappen (10-2015). Hier en daar heb ik het weer iets aangepast. Het is verrassend simpel en net zo snel als uit een pakje!

Ik maakte het gerecht voor 4 personen, je hebt dan nodig:
– 4 eetlepels arachideolie
– 500 gram kipfilet
– 2 theelepels korianderpoeder (ketoembar)
– 2 theelepels komijnpoeder (djinten)
– 1 theelepel kaneelpoeder
– 1 theelepel peper
– ½ theelepel gemalen nootmuskaat
– ½ theelepel gemberpoeder (djahé)
– 1 eetlepel paprikapoeder
– snuf cayennepeper
– groente*
– 2 appels
– rijst**
– zoete chilisaus

* Je kunt gebruiken wat je wilt: paprika, prei, sperziebonen, courgette, broccoli, wortel… De Italiaanse wokgroente was in de aanbieding deze week, dus daar heb ik een zak van meegenomen (lekker makkelijk!) en daar heb ik nog een extra paprika aan toegevoegd.
** Ik gebruik altijd 1 afgestreken koffiekopje rijst per 2 personen.

DSCN4220.2

Soms ontdek ik pas bij het typen van de blog dat ik iets verkeerd heb gedaan. Zo ook deze keer. Ik zie nu pas dat ik een éétlepel paprikapoeder toe had moeten voegen in plaats van een theelepel. Ben benieuwd hoeveel verschil het maakt de volgende keer (;

Breng een pan water aan de kook voor de rijst en kook die volgens de aanwijzingen op de verpakking. Doe alle kruiden in een schaaltje en meng deze door elkaar.

DSCN4223.2 DSCN4226.2

Snijd de kip in blokjes en verhit 2 eetlepels olie in een koekenpan of wok. Bak de kipfilets rondom en voeg het specerijenmengsel toe. Doe, als het wat te droog is, 2 tot 3 eetlepels water bij de kip en gaar de kip 8 tot 10 minuten.

DSCN4228.2 DSCN4231.2

Snijd ondertussen de groente en de appels. Verhit de rest van de olie in een andere koekenpan of wok en bak daarin de groente en appel. Ik houd er zelf van dat de groente nog wat knapperig is, dus ik bak het nooit zo lang. Kijk dus zelf even hoe gaar jij je groente wilt hebben.

DSCN4233.2

Schep de rijst in het bord, groente erbij, kip erover en maak het geheel af met chilisaus. Heerlijk, simpel en snel. Wat wil je nog meer? (:

DSCN4237.2

Geef een reactie

