Week 2: Oosterse boerenkoolstamp

Woensdag het tweede recept gekokkereld. Het is winter en dat betekent stamppot eten. Stamppot zuurkool, boerenkool, hete bliksem. Heerlijk, maar het is jaar in jaar uit hetzelfde en dat kan natuurlijk anders! In het nieuwste nummer van de Allerhande (01-2014) zijn zes recepten te vinden met boerenkool. Waarvan één stamppot. Bij het zien van de foto liep me het water in de mond. Dat moesten we uitproberen!

img_047693_445x297_JPG

Voor vier personen heb je volgens de Allerhande nodig:
– 1,2 kg kruimige aardappelen
– 100 gram boemboe groene curry
– 600 gram boerenkool
– 4 speklapjes
– 2 el hoisin woksaus (handig dat ik die nog had staan van vorige week!)
– 2 el sesamzaad
– 1 el zonnebloemolie
– 200 ml kokosmelk
– 3 bosuitjes

Wat ik anders heb gedaan:
– 0,8 kg kruimige aardappelen (toen waren ze op)
– 70 gram boemboe groene curry (dat was de inhoud van het pakje)
– 200 gram boerenkool (meer paste niet in de pan, haha)
– 125 ml kokosmelk
– geen bosuitjes

IMG_20140111_105231

De aardappelen en de boemboe doe je in een ruime pan met water. Kook dit eerst 10 minuten zonder de boerenkool en vervolgens nog 10 minuten met boerenkool. Ondertussen schep je de speklapjes met de hoisinsaus om. Doe nog geen olie in de pan, want eerst moeten de sesamzaadjes 3 minuten geroosterd worden. De sesamzaadjes af laten koelen op een bord en de olie in de pan gieten. Wederom een schort omdoen, want het gaat weer spatten als je de speklapjes in de pan laat glijden. Bak ze in 15 minuten gaar.

IMG_20140108_174258 IMG_20140108_174312

De aardappelen en boerenkool mogen na 20 minuten worden afgegoten. Voordat je het blikje kokosmelk openmaakt, goed schudden! De room scheidt zich af van de rest van de melk, dus als je niet schudt zitten er dikke klonten in de melk. Dat wist ik niet, dus van die fout heb ik geleerd (staat overigens ook gewoon op de verpakking, maar dat had ik natuurlijk niet gelezen). Giet de kokosmelk in de pan en stamp de aardappelen met boerenkool fijn. Op het moment dat de geur van de groene curry mijn neus binnendrong, dacht ik dat ik dat ik deze stamppot niet lekker zou vinden. Maar na het toevoegen van de kokosmelk veranderde mijn verwachting. Wat een heerlijke kokosgeur!

IMG_20140108_175609

Schep de stamppot in een bord en drapeer er een speklapje overheen. Strooi tot slot de sesamzaadjes over de maaltijd. Een lekker romige, licht pikante stamppot met overheerlijke hoisinspeklapjes. Verbeterpuntje voor de volgende keer: iets meer boerenkool of iets minder aardappelen gebruiken.

IMG_20140108_175824

In mijn blikje kokosmelk zat 400 ml kokosmelk. Voor de stamppot had ik maar 125 ml nodig. Zonde om de rest weg te gooien, dus heb ik ’s avonds chocokokosmelk gemaakt (recept komt uit Lekker tafelen met Fair Trade Original). Hiervoor meng je in een mok 3 el kokosmelk met 2 tl cacao en 1,5 tl rietsuiker. Verwarm 200 ml melk in een pannetje of magnetron en schenk die bij het kokosmelkmengsel. Lekker met een toef slagroom. Ik ben een echte zoetekauw, dus de volgende keer doe ik er meer suiker in, maar verder was het best lekker en natuurlijk weer eens wat anders. De rest van de kokosmelk heb ik in een ijsblokjeszakje ingevroren.

1 Comment

  1. Pingback: Week 6: Bietenstamp met komijnekaas | 52keeranders

Geef een reactie

