Week 6: Bietenstamp met komijnekaas

Een stamppot op z’n tijd vind ik heerlijk. Dus als ik rond deze tijd van het jaar een nieuw stamppotrecept tegenkom, dan moet ik die eigenlijk wel uitproberen. Eerder waren dat al de Oosterse boerenkoolstamp en de lentestamppot en deze week is de rodebietenstamppot. De komijnekaas maakte het voor mij direct interessant. Het recept vond ik hier, hier en daar heb ik wat dingetjes aangepast.

Voor 2 personen gebruikte ik:
– 600 gram aardappelen
– 300 gram rode bieten
– 1 ui
– 15 gram boter
– 3 eetlepels rozijnen
– 75 ml melk
– ½ bekertje zure room
– 100 gram komijnekaas

DSCN2713.3

Schil de aardappelen en snijd ze als dat nodig is in kleinere stukken. Kook ze in 20 minuten gaar en giet ze dan af.

Ik gebruikte in blokjes gesneden rode bieten uit de groentetuin van m’n schoonvader die ik nog in de vriezer had liggen. Heb jij dat niet, dan kun je gekookte bieten uit de supermarkt gebruiken. Die moet je dan nog wel schillen en in blokjes snijden. Snipper de ui en verhit de boter in een hapjespan of wok. Fruit de ui en voeg de blokjes biet en de rozijnen toe. Verwarm ongeveer 5 minuten op laag vuur. Je kunt ook blokjes appel toevoegen. Dit heb ik niet gedaan, maar het lijkt me voor een volgende keer wel lekker.

 DSCN2719 DSCN2724.3

Snijd ondertussen de komijnekaas in blokjes. Ik heb plakjes komijnekaas gebruikt, die ik in blokjes heb gesneden. Een blok kaas is misschien handiger, maar dan zit je gelijk met een heel blok kaas gezien het feit dat je maar 100 gram nodig hebt. Met plakjes gaat het ook prima.

 DSCN2726.3

Je kunt de melk even verwarmen in de magnetron, maar dit hoeft niet per se. Stamp de aardappelen met de melk tot puree. Voeg de zure room toe en stamp weer goed. Schep dan de rode bieten en blokjes komijnekaas erdoor. Serveer de bietenstamp met in stukjes gesneden augurken.

 DSCN2728.2 DSCN2730.2 DSCN2731.2

De stamppot deed ons heel erg denken aan hutspot. Dat kwam waarschijnlijk vooral door de ui. En laat dat nou net hetgene zijn waardoor wij hutspot allebei niet lekker vinden… Misschien een keer zonder ui proberen? Maar als je gek bent op hutspot, dan vind je deze rodebietenstamp ongetwijfeld ook heerlijk. De komijnekaas is wel echt heerlijk. Dat maakt het lekker speciaal, die zou ik zeker niet vervangen door andere kaas.

 DSCN2735.2

Geef een reactie

