Week 52: Zoete aardappel met broccoli

Week 52 is bereikt! En dat betekent dat mijn 52keeranders-uitdaging erop zit. Helemaal gelukt is het niet, want vanwege de drukte rondom de verhuizing is het 51keeranders geworden. Maar dat mocht de pret niet drukken. 52keeranders werd tot nu toe 2647 keer bezocht door mensen uit 24 (!!) verschillende landen. Het was super leuk om te horen hoe positief en enthousiast sommigen van jullie over de blog waren en omdat ik het zelf ook zo leuk vond, heb ik besloten nog een jaartje door te gaan. Of ik het deze keer ook zo trouw volhoud, weet ik niet. Maar het is het proberen waard (:

 Het allerlaatste recept van 2014 is zoete aardappel met broccoli uit Allerhande 10-2014. Een simpel gerecht. De aardappel moet alleen wel drie kwartier in de oven, dus neem er even de tijd voor. Het is een bijgerecht (voor bij bijvoorbeeld kip of zalm), maar als je wat meer maakt kun je het ook prima als hoofdgerecht eten.

Voor 2 personen heb ik gebruikt:
– 250 gram zoete aardappelen
– 2 eetlepels arachideolie (zonnebloemolie kan ook)
– 250 gram broccoli
– ½ rode peper
– 3 bosuitjes
– 1 teentje knoflook
– 1½ eetlepel sinaasappel-peperdressing (AlbertHeijn)

 DSCN2519.2JPG

Verwarm de oven voor op 200 °C en schil de zoete aardappel. Snijd in parten en meng met 1 eetlepel olie. Verdeel ze over een met bakpapier beklede bakplaat en bestrooi met een beetje zout. Officieel moet je ze in 45 minuten gaar bakken. Maar dat was in mijn geval iets te lang omdat ik de partjes wat te dun gesneden had. Schep de aardappelpartjes in ieder geval elke 15 minuten om en houd in de gaten of ze niet te donker kleuren. Snijd ondertussen de broccoli in roosjes, de bosui in ringetjes en de knoflook in plakjes. Snijd de peper als volgt: snijd het steeltje van de peper en rol de peper tussen je handen zodat de zaadjes eruit vallen. Laat je de zaadjes erin zitten, dan wordt het extra pittig. Iets waar ik niet van houd, maar mocht jij het wel lekker vinden dan mag je ze er gerust in laten zitten. Snijd dan ook de peper in ringetjes.

 DSCN2520.2JPG DSCN2526.2JPG DSCN2529.2JPG

Kook, als de aardappelpartjes 35 minuten in de oven hebben gezeten, de broccoli 4 minuten. Bak in de andere eetlepel olie de bosui en voeg na 1 minuut de knoflook en peper toe en bak weer 1 minuut. Voeg tot slot de broccoli toe en bak die ook nog een minuutje mee.

 DSCN2532 DSCN2534

Schep vervolgens de zoete aardappel en broccoli in een schaal door elkaar en besprenkel het geheel met de sinaasappel-peperdressing.

 DSCN2539.3JPG

Een pittig gerechtje, maar ik kon het gelukkig nog aan (; De volgende keer zou ik iets meer zoete aardappel gebruiken. Maar het was erg lekker, zeker de moeite waard om te proberen!

Geef een reactie

